150 let viaduktu přes Enz

Datum vydání: 19. 11. 2003


Příkladem významné mostní stavby v Německu je 150 roků starý viadukt přes řeku Enz. Most ovlivnil rozvoj města Bietigheim-Bissingen velmi podstatně. Se svými 21 mohutnými kamennými oblouky přes údolí řeky Enz je architektonickým pomníkem a je pokládán za symbol města. Viadukt tvořil spojení mezi první hlavní tratí württembergské železnice ze Stuttgartu do Heilbronnu na západ přes Bruchsal k hlavní trati bádenské dráhy podél Rýna. Tím vzniklo železniční spojení od Dunaje k Rýnu, a Bietigheim byl železničním uzlem.

Z různých plánovaných variant se prosadil Karl Etzel, který vymyslel přechod u Bietigheim. Zde mohlo být zužující se údolí velmi vysokým, ale poměrně krátkým mostem zdoláno. Prozíravé bylo provedení masivního kamenného mostu, který byl první a dlouhou dobu jediný úplně zděný železniční most v zemi. Práce byly dokončeny v roce 1853.

V dobách nejvyššího zatížení přes něj projelo asi 400 vlaků denně. Po stavbě jihozápadní rychlodráhy v osmdesátých letech minulého století došlo částečnému ulehčení, přes to i dnes projede přes viadukt až 300 vlaků denně.




Autor: Adolf Kuchyňka
adolf.kuchynka@tiscali.cz

Vytištěno ze serveru https://www.infofila.cz