Komentáře ke článku
Bol slávny vojvodca Jan Žižka z Trocnova suspendovaný?
V slovníku cudzích slov nájdeme pod pojmom suspendácia vysvetlenie, že ide o dočasné zbavenie hodnosti, alebo funkcie.Potomstvo Jana Žižky z Trocnova149425
Vložen: 04. 10. 2012 - 04:25:31Odpovědět
Upozorňuji na wikipedii - cituji:"Žižkové z Trocnova byl vladycký rod, který se píše po tvrzi Trocnov nedaleko Českých Budějovic. Trocnov se skládal ze dvou malých dvorů a byl zřejmě založen někdy kolem roku 1350 nově příchozím rodem. Ovšem pouze jedna část patřila chudé rodině Žižků. Nejznámějším představitelem rodu byl husitský vojevůdce Jan Žižka z Trocnova. Po husitských válkách se rodina z historie vytrácí. Roku 1735 byl ale predikát z Trocnova obnoven pro další rod Žižků, jejichž souvislost se středověkým rodem Jana Žižky je nejasná."
A ještě jedna citace:
"V 16. století se objevil v Kolínci u Klatov Adam Žižka, který působil jako městský písař.
Matěj Žižka byl roku 1683 raněn při obraně Vídně obležené [1] Turky. Jeho vnuk Jan Maxmilián Žižka (1681 - 1754), císařský rytmistr, lichtenštejnský lesní rada a pán na Bílé Lhotě u Litovle, kterou koupil v roce 1746 a musel kvůli dluhům brzy prodat, byl povýšen císařem Karlem VI. dne 17. února 1735 do říšského rytířského stavu a císařovnou Marií Terezií dne 23. listopadu 1747 mu pak byl udělen český inkolát a český rytířský stav s predikátem „z Trocznowa“. Poněvadž však nebylo prokázáno příbuzenství se slavným vojevůdcem, byl udělen nový čtvrcený erb (1. a 4. v modrém poli tři stříbrné lilie; 2. a 3. ve zlatém poli na zelené půdě černý kráčející medvěd)."
Pokud autor článku zná přesně posloupnost rodiny Jana Žižky z Trocnova od první poloviny XV. století do poloviny století XVIII., nechť se laskavě se čtenáři článku o tuto informaci podělí. Pokud ji však nezná, prosím nechť nemate čtenáře nepodloženými spekulacemi.
Souhlas149426
Vložen: 04. 10. 2012 - 11:16:45Odpovědět
Naprosto souhlasím s panem Neumannem. Docela by mě zajímalo podložení rodové posloupnosti slavného vojevůdce s uváděnými "potomky". Ale jinak se to opravdu hezky čte. :-)Pramen149427
Vložen: 04. 10. 2012 - 11:20:36Odpovědět
Tak pod článkem je přímo pramen uveden. Asi lze hledat zde: Richard Händl: Historie trochu jinak; Akcent 2003 Věrohodnost článku ???149428
Vložen: 05. 10. 2012 - 09:13:40Odpovědět
Autorova propojení obou rodů je opravdu jen velká spekulace(jak tu již padlo), kterou asi těžko podloží důkazy ve formě věrohodných archivních materiálů. Nazval bych to matením nepřítele, ale v tomto případě čtenáře. Zdroj na který je dán odkaz nelze pokládat za žádnou věrohodnou vědeckou práci, ale účelový výrobek pro široké masy laiků bez znalosti historie. Jednoduše řečeno rod slavného vojevůdce Jana Žižky z Trocnova nelze sledovat skrze potomky do současnosti a článek je tak trochu blamáž autora.- Dráček
Zaujímavá informácia versus vedecký článok149429
Vložen: 05. 10. 2012 - 18:20:21Odpovědět
Pekný deň želám,dovoľte aj mne prispieť uverejňovaniu zaujímavých informácií zo strany autora článku a ich spochybňovaniu, pretože nevychádza z vedeckých článkov, dobre, že pisatelia komentárov, nechcú priamo články z databáz Web of Science.
Ak čítam príspevky na Infofila, asi sotva ide o vedecké články pre komunitu s titulmi pre a za menom. Zámerom je podať zaujímavé informácie pre širokú verejnosť, dokonca aj pre mládež. Toto je cieľom, aj príspevok tento cieľ naplnil, pričom je doplnený zaujímavými rekvizitami z filatelie a numizmatiky....a o to InfoFile ide. Hľadať vedeckosť tam kde ju hľadať netreba, je skôr blamáž tých, ktorí sa o to pokúšajú. Prosím ich teda o DNA-analýzu, tá skutočne potvrdí rodokmeň každej osoby aj slávneho Jána Žižku....S pozdravom doc. RNDr. I. Šalamon, CSc.
RE: Zaujímavá informácia versus vedecký článok149430
Vložen: 05. 10. 2012 - 19:24:29Odpovědět
Vážený pane doktore,pokud by autor článku v textu uvedl cosi na téma, že další dějiny rodu se v průběhu staletí ztrácejí, a až za několik set let je možno se setkat s rodem dalším, který užívá predikát "z Trocnova", nejspíše bych nic nekomentoval.
Pokud však autor ve svých článcích "háže" čtenářům takové "perly", že NASA vydává poštovní známky, Evropská unie je známkovou zemí, nezbývá mi nic jiného než reagovat. Na stanu druhou, proč vlastně reagovat? Podle Vašeho názoru to čtenáře nejspíše zaujme a pobaví...
Pak ale je nutné se smířit s tím, že Infofila klesne na úroveň toho posledního bulváru. A to bych jí rozhodně nepřál. A proto jsem reagoval...
PS: zmíněné "perly" pocházejí z prvního odstavce článku "http://www.infofila.cz/byk-vparlamente-r-2-c-4439" zveřejněného na Infofile 29.07.2012.
Servis článku
E-shop nabízí
Přejít na Eshop
Praga 2008 - Spěšná pošta 1750 - aršík s černou skvrnou pod kočárem
Cena: 450,- Kč
Cena po slevě: 360,- Kč
Cena po slevě: 360,- Kč
Přejít na Eshop
Přejít na Eshop
Přejít na Eshop