Umělecká řemesla a umělecká díla
Datum vydání: 22. 10. 2008
UMĚLECKÁ ŘEMESLA – HISTORICKÁ KAMNA: BAROKO
Katalogové číslo: 0576
Datum vydání: 15.10. 2008
Nominále: 10.00 Kč
Tiskové listy: á 50 ks známek
Rozměr obrázku známky: 23 x 40 mm
Výtvarný návrh: Michal Vitanovský
Rytina: Bohumil Šneider
Způsob tisku: rotační ocelotisk v barvě černé kombinovaný tříbarevným hlubotiskem v barvě modré, fialové a růžové. RK
Náklad: 3 000 000
Barokní kachlová kamna ve slohově vyhraněné podobě se u nás ve větší míře objevují až počátkem 18. stol. Zpočátku byla preferována hlavně jejich funkčnost, reprezentativní vzhled až později. Oproti dřívějším kachlům gotiky a renesance přibylo na velikosti a profilaci keramických dílů skládajících mohutné kubusy kamen. Přechod od barokních k rokokovým kamnům je obtížné sledovat, podobně jako rozdíl mezi oběma slohy, jejichž dekorace a tvary se v mnoha případech prolínají. Výrazným dekorativním detailem barokních kamen je voluta v mnoha podobách. Rokoková kamna charakterizuje zejména nesouměrnost, zdrobnění a hravost dekoru.
UMĚLECKÁ ŘEMESLA – HISTORICKÁ KAMNA: ROKOKO
Katalogové číslo: 0577
Datum vydání: 15.10. 2008
Nominále: 17.00 Kč
Tiskové listy: á 50 ks známek
Rozměr obrázku známky: 23 x 40 mm
Výtvarný návrh: Michal Vitanovský
Rytina: Bohumil Šneider
Způsob tisku: rotační ocelotisk v barvě černé kombinovaný tříbarevným hlubotiskem v barvě červené, šedé, žluté a oranžové. RK
Náklad: 3 000 000
Barokní kachlová kamna ve slohově vyhraněné podobě se u nás ve větší míře objevují až počátkem 18. stol. Zpočátku byla preferována hlavně jejich funkčnost, reprezentativní vzhled až později. Oproti dřívějším kachlům gotiky a renesance přibylo na velikosti a profilaci keramických dílů skládajících mohutné kubusy kamen. Přechod od barokních k rokokovým kamnům je obtížné sledovat, podobně jako rozdíl mezi oběma slohy, jejichž dekorace a tvary se v mnoha případech prolínají. Výrazným dekorativním detailem barokních kamen je voluta v mnoha podobách. Rokoková kamna charakterizuje zejména nesouměrnost, zdrobnění a hravost dekoru.
UMĚLECKÁ DÍLA NA ZNÁMKÁCH: ZDENKA BRAUNEROVÁ (1858 - 1934)
Katalogové číslo: 0578
Datum vydání: 05.11. 2008
Nominále: 23.00 Kč
Tiskové listy: á 4 ks známek
Rozměr obrázku známky: 50 x 40 mm
Výtvarný návrh: Václav Fajt
Rytina: Václav Fajt
Způsob tisku: pětibarevný ocelotisk z plochých desek v barvě hnědé, žluté, červené, zelené a modré . AO
Náklad: 180 000
Zdenka Braunerová (1858 – 1934) : Vltava u Klecan, po 1885, Západočeská galerie v Plzni Malířka Z. Braunerová, dcera politika F. A. Braunera, se od dětství zajímala o malířství. Studovala u Amálie Mánesové, Pinkase, Chittussiho a též v Paříži, kde se stýkala s předními umělci. Díla, ovlivněná impresionismem a symbolismem, úspěšně vystavovala. Patřila k nejvšestrannějším osobnostem výtvarného umění v českém i evropském měřítku. Ve svých obrazech a grafikách dokázala jemně a se zvláštním citem pro světlo a barvy zachytit kouzlo přírody. Především jí učarovala vltavská pobřeží. V letech 1906-1910 vytvořila rozsáhlý soubor leptů se staropražskými motivy, jimiž se svým způsobem snažila bojovat proti asanaci staré Prahy. Kromě kresby, malby a leptu se věnovala i dřevorytu, tvořila ex libris a návrhy dekorativního skla inspirované lidovými motivy. Významně se podílela na obnově české knižní grafiky a typografie. Grafickou úpravu knihy pojala Braunerová jako výtvarnou interpretaci textu. Knižní tvorbě se věnovala až do pozdního věku.
UMĚLECKÁ DÍLA NA ZNÁMKÁCH: OTAKAR NEJEDLÝ (1883-1957)
Katalogové číslo: 0579
Datum vydání: 05.11. 2008
Nominále: 26.00 Kč
Tiskové listy: á 4 ks známek
Rozměr obrázku známky: 50 x 40 mm
Výtvarný návrh: Miloš Ondráček
Rytina: Miloš Ondráček
Způsob tisku: pětibarevný ocelotisk z plochých desek v barvě černé, okrové, zelené, tmavočervené a modré. AO
Náklad: 180 000
Otakar Nejedlý (1883 – 1957): Podzimní cesta, 1918, Národní galerie v Praze Krajinář O. Nejedlý studoval na soukromé škole F. Engelmüllera a učil se i u A. Slavíčka. Ze studijního pobytu po Indii a Cejlonu zanechal kromě obrazů i svérázný cestopis „Malířovy toulky po Evropě, Cejlonu a Indii“. Zpočátku byl ovlivněn P. Cézannem a A. Derainem; v 1. světové válce maloval expresionistické obrazy z francouzských bojišť, které předznamenaly patetickou nadsázku pozdějších děl. Jeho tvorba se ustálila v účinku temné a efektní barevnosti a dramatického pojetí české krajiny. Do Nejedlého umělecké působnosti náleží i dlouholetá a úspěšná pedagogická činnost na pražské Akademii, kde vychoval generace malířů.
Vytištěno ze serveru https://www.infofila.cz