Merkur-Revue: Brněnská nádražní restaurace
Datum vydání: 7. 3. 2004
Převzato z časopisu Merkur-Revue 6/2003
Zmizelou podobu našich měst lze často nalézt již jen na dobových pohlednicích. Dnes chci čtenářům představit brněnskou nádražní restauraci, jak si ji asi většina z nich již nepamatuje.
Po roce 1840 byla postavena nová pozdně empírová budova bměnského nádraží, kterou známe v původní podobě jen z archivních dokumentů. V letech 1903-04 pak byla secesně přestavěna architektem Nebehostenym. Během druhé světové války však bylo nádraží silně poškozeno, jeho západní věž zcela zničena a už neobnovena. Honosně přestavěná budova nádraží ovšem neměla jen vznosné a zdobné exteriéry, ale také mimořádnou úroveň většiny interiérů určených pro cestující veřejnost. Pamatováno bylo také na služby a do povědomí Brňanů vešla zejména prostorná restaurace na západní straně nádraží. Hlavní sál restaurace měl zhruba 200 míst k sezení, další návštěvníci mohli pak využít prostornou zasklenou terasu nebo další terasu otevřenou do prostoru před nádražím. Pamětníci vždy oceňovali vysokou úroveň zdejších služeb, ba dokonce řadili restauraci k nejluxusnějším ve městě. samozřejmostí byla vynikající kuchyně či stříbrné stolní náčiní, zasklená terasa byla vybavena nábytkem firmy Thonet. Čistotou zářící ubrusy, kvalitní nábytek, parketová podlaha a vzorně ustrojený personál – to vše na nás hledí z dobových pohlednic.
Brněnské nádraží těsně po secesní přestavbě a jeho restaurace v době, kdy ji měl v pronájmu Stephan Bogyi.
Nádražní restaurace si svou úroveň udržela i v době první republiky, pouze ve 20. létech se v interiéru velkorestaurace vyměnil nábytek. Po znárodnění pohostinství však došlo k jejímu rychlému úpadku. Stala se jednou z prvních restaurací, které v Brně začaly využívat formu samoobsluhy. Stylový nábytek nahradily plastové židle a umakartové stoly a služby zaměřené na objem místo na kvalitu přetrvaly až do konce osmdesátých let. V té době byla nádražní restaurace v rámci celkové rekonstrukce nádraží (orientované k výročí 150 let Severní dráhy) upravena znovu na restauraci vyšší třídy, původní úrovně však zdaleka nedosáhla. Zaniklou podobu nádraží i známé restaurace zachytila ve své době řada pohlednic, z nichž několik vyobrazujeme.
Celkový pohled na interiér nádražní restaurace z období první čs. republiky.
Ing. V. Filip
Vytištěno ze serveru https://www.infofila.cz