Nová maďarská známka připomíná významná výročí železniční historie

Datum vydání: 30. 9. 2024


V roce 2024 si Maďarsko připomíná dvě klíčová výročí spojená s historií železniční dopravy - 150 let od zahájení provozu ozubnicové dráhy na Svábském vrchu a 100 let od zahájení výroby ikonické parní lokomotivy č. 424. Magyar Posta u této příležitosti vydává pamětní aršík, který zachycuje důležité okamžiky maďarské železniční historie. Tento unikátní aršík, jehož autorem je grafik Imre Benedek, obsahuje čtyři známky a byl vyroben v počtu dvaceti tisíc kusů tiskárnou Pénzjegynyomda Zrt.



Nová emise je k dispozici od 12. července 2024 na poštách v Maďarsku, ve Filapostě a také v internetovém obchodě Magyar Posta. Tento pamětní aršík je důkazem hlubokého propojení Maďarska se světem železniční dopravy a poctou dvěma výjimečným technologickým pokrokům, které změnily způsob cestování i fungování železnic v zemi.


Ozubnicová dráha na Svábském vrchu


Ozubnicová dráha na Svábském vrchu, která slaví 150. výročí, hraje důležitou roli v maďarské dopravní historii. Tato speciální železnice je vybavena ozubenou kolejnicí, která umožňuje vlakům překonávat prudké stoupání. První vlak s parním pohonem zde vyjel 24. června 1874, a to pod vedením švýcarského inženýra Ference Cathryho Szaléze. Trať a stanice byly postaveny za necelý rok, což bylo na tehdejší dobu mimořádně rychlé. Osobní doprava zde rostla natolik, že dráha byla v roce 1929 elektrifikována, což umožnilo další modernizaci.


Dodnes je ozubnicová dráha na Svábském vrchu jedinou svého druhu v Budapešti a nabízí unikátní zážitek z cestování mezi stanicemi Városmajor a Széchenyi Hill. Známka zachycující tuto dráhu je tak symbolickým připomenutím její důležitosti v maďarské železniční historii.


Parní lokomotiva č. 424


Parní lokomotiva č. 424, přezdívaná „Bizon“ nebo „Nurmi“ podle slavného finského běžce, je považována za jednu z nejúspěšnějších maďarských lokomotiv. Výroba těchto strojů byla zahájena před 100 lety, v roce 1924, a během více než tří desetiletí vzniklo celkem 514 těchto lokomotiv, z nichž 365 sloužilo Maďarským státním drahám (MÁV). Lokomotiva se stala symbolem maďarského průmyslu a objevila se v literatuře, filmu i hudbě.


Pravidelný provoz těchto lokomotiv v Maďarsku trval až do konce parní éry v roce 1985, ale některé z nich jsou stále zachovány. Dnes jsou dvě z nich ještě provozuschopné, a několik dalších je vystaveno v různých muzeích a nádražích po celé zemi.


Symbolika na pamětní známce


Na pamětním aršíku jsou vyobrazeny parní lokomotivy č. 424 a vlaky z ozubnicové dráhy na Svábském vrchu, čímž se podařilo zachytit dvě klíčové technologie, které utvářely historii maďarských železnic. Obálka prvního dne obsahuje grafickou kompozici technického výkresu lokomotivy 424, zatímco příležitostné razítko nese stylizovanou kresbu devatenáctizubého ozubeného kola, které odkazuje na unikátní technické řešení ozubnicové dráhy.


Magyar Posta tímto aršíkem vzdává hold významným milníkům maďarské železniční historie a připomíná technologické pokroky, které zanechaly nesmazatelnou stopu v maďarské kultuře i dopravě.


Informační zdroj: posta.hu









Autor: Redakce
infofila@infofila.cz

Vytištěno ze serveru https://www.infofila.cz