Námětová filatelie X. - Proč pečlivě vybírat známky do námětového exponátu?
Datum vydání: 5. 4. 2006
Za posledních několik desítek let se emisní činnost poštovních správ rozrostla do obrovských rozměrů. Nelze snad ani usledovat, co všechno ve všech světadílech vychází. Stačí si jen prolistovat snad jediný jednosvazkový katalog známek celého světa, který zjednodušeným způsobem uvádí známkové emise celého světa od roku 1840 až dodnes – německý BOREK. Již pohled na náš světadíl – Evropu – je dostatečně výmluvný. Počty každoročně vydaných poštovních známek narůstají, a neúměrně narůstá i počet známek různých oblíbených námětů. Jak si s tím má námětář poradit? Myslím si, že odpověď není až tak moc složitá. Platí zde logické pravidlo: „Pokud se stejný námět vyskytuje na poštovních známkách několika zemí, pak pro exponát vybírám v první řadě známky těch zemí, se kterými má námět přímou souvislost“.
Tak například k 500-stému výročí objevení Ameriky Kryštofem Kolumbem bychom neměli vybírat z pestré palety emisí celého světa vydaných v roce 1992 k tomuto významnému jubileu zrovna známky asijských krajin, kam Kolumbus nikdy nedorazil. Snad ani nám důvěrně známý tiskový list vydaný v Československu v jubilejním kolumbovském roce 1992 (emise EVROPA 1992 – Objevení Ameriky) není tou nejvhodnější volbou. V první řadě bychom měli sáhnout po poštovních známkách Španělska nebo amerického kontinentu. Pochopitelně, existuje celá řada poštovních známek s kolumbovským námětem vydávaných do poloviny 20.století. Známková emise USA k 400-stému kolumbovskému jubileu z roku 1892, by samozřejmě byla nejelegantnějším řešením. Ale o tom snad někdy jindy.
Použijme další příklad týkající se sportovních námětů. Známková emise Mozambiku k Zimním olympijským hrám 2002, nebo aršík Ghany k Zimním olympijským hrám 1994 (skokan na lyžích značky Fischer) by se v námětovém exponátu jevily jako nelogické, špatně zvolené (hezky česky řečeno „jako pěst na voko“). Totéž platí pro všechny ostatní náměty. Výše uvedené kritérium výběru převažuje nad lákadlem pěkného obrazu známky. Totéž platí pro ostatní filatelistický materiál, i když u známek, jejich FDC a CM je pravděpodobnost výskytu takového silně komerčně ovlivněného materiálu největší.
Ano, lze výjimečně připustit i takové řešení, pokud zatím nemáme řešení lepší a nějakou takovou kontroverzní známkou si vypomůžeme. Exponát by však neměl hýřit pestrými obrázky a známkami exotických známkových zemí, bez ohledu na výše zmíněné pravidlo. To nás vede k docilovaní tematických souvislostí mezi vyjadřovanou myšlenkou a filatelistickým materiálem.
Vytištěno ze serveru https://www.infofila.cz