Nabídka našeho eshopu
PHILALUX3 - SAFE 9865
- Cena: 3695 Kč
Nepokojný Egypt
V červnu 1967 uvízl na celých osm let konvoj 14 nákladních lodí v Suezském kanále. Příčinou byla 6-denní válka egyptsko-izraelská. Kanál zůstal uzavřen až do května 1975. Lodě, které uvízly na Velkém Hořkém Jezeře, nejširším místě kanálu, si vytvořily svoji asociaci tzv. GBLA, díky které překlenuly několikaleté čekání. Cílem asociace, kterou kapitáni všech 14 lodí založili v říjnu 1967, byla vzájemná pomoc a spolupráce.
Pochopitelně, posádky lodí byly periodicky střídány. Mezi 14 plavidly byly 2 lodě německé (MS Nordwind a MS Münsterland), 2 švédské (MS Killara a MS Nippon), 1 norská (MS Sidnh), 4 britské (MS Agapenor, MS Melampus, MS Scottish Star a MS Port Invercargill) 1 z USA (SS African Glen) 2 polské (MS Djacarta, MS Boleslaw Bierut), 1 bulharská (MS Vassil Levsky) a konečně 1 československá (MS Lednice). MS LEDNICE (tato patřila Československé plavbě dunajské n.p.) byla z nich nejmenší (1.462 BRT) Zde sloužili, dva čeští mořští vlci, námořní kapitán Klement Benda a námořní kapitán Ladislav Šlechta (za 2.světové války bojoval jako letec v RAF). Patnáctá, tanková loď „Observer“ pod vlajkou USA se nacházela mimo seskupení výše uvedených, na Lake Timsah.
Proč o tom píšu na filatelistických stránkách? Protože součástí jednotvárného života posádek byla „hra“ na lodní poštu. Proč říkám „hra“? Asociace GBLA tiskla své viněty, kterými opatřovala poštovní zásilky. Viněty však nebyly uznány jako výplatní známky, i když jsou mezi sběrateli vyhledávány a ceněny. Jak je vidět z přiložené ukázky, pošta z jednotlivých lodí byla péčí egyptské pošty expedována do příslušných krajin, přičemž zásilky musely být řádně vypláceny egyptskými známkami (viz. přiložená ukázka).
Jak jsem se již zmínil, MS Lednice byla nejmenší z lodí, které uvízly na Velkém Hořkém Jezeře. Byla to tzv. říčně-námořní loď. Jednou před léty pan kapitán Benda vzpomínal, jak s lodí LEDNICE kotvil v přístavu Alexandria hned vedle luxusní osobní lodě. Bylo to jako trpaslík vedle obra. Když jej kapitán osobní lodě pozval na prohlídku, jednotlivé paluby zdolávali osobním výtahem. Velitelský můstek byl ve srovnání se skromným můstkem lodě LEDNICE hotovým operačním střediskem. Dnes desítky daleko větších osobních lodí brázdí, se stovkami turistů na palubě, světová moře a oceány. To je však již jiná kapitola. Též současné dění v Egyptě je o něčem jiném, než tomu bylo v roce 1967.
Pochopitelně, posádky lodí byly periodicky střídány. Mezi 14 plavidly byly 2 lodě německé (MS Nordwind a MS Münsterland), 2 švédské (MS Killara a MS Nippon), 1 norská (MS Sidnh), 4 britské (MS Agapenor, MS Melampus, MS Scottish Star a MS Port Invercargill) 1 z USA (SS African Glen) 2 polské (MS Djacarta, MS Boleslaw Bierut), 1 bulharská (MS Vassil Levsky) a konečně 1 československá (MS Lednice). MS LEDNICE (tato patřila Československé plavbě dunajské n.p.) byla z nich nejmenší (1.462 BRT) Zde sloužili, dva čeští mořští vlci, námořní kapitán Klement Benda a námořní kapitán Ladislav Šlechta (za 2.světové války bojoval jako letec v RAF). Patnáctá, tanková loď „Observer“ pod vlajkou USA se nacházela mimo seskupení výše uvedených, na Lake Timsah.
Proč o tom píšu na filatelistických stránkách? Protože součástí jednotvárného života posádek byla „hra“ na lodní poštu. Proč říkám „hra“? Asociace GBLA tiskla své viněty, kterými opatřovala poštovní zásilky. Viněty však nebyly uznány jako výplatní známky, i když jsou mezi sběrateli vyhledávány a ceněny. Jak je vidět z přiložené ukázky, pošta z jednotlivých lodí byla péčí egyptské pošty expedována do příslušných krajin, přičemž zásilky musely být řádně vypláceny egyptskými známkami (viz. přiložená ukázka).
Jak jsem se již zmínil, MS Lednice byla nejmenší z lodí, které uvízly na Velkém Hořkém Jezeře. Byla to tzv. říčně-námořní loď. Jednou před léty pan kapitán Benda vzpomínal, jak s lodí LEDNICE kotvil v přístavu Alexandria hned vedle luxusní osobní lodě. Bylo to jako trpaslík vedle obra. Když jej kapitán osobní lodě pozval na prohlídku, jednotlivé paluby zdolávali osobním výtahem. Velitelský můstek byl ve srovnání se skromným můstkem lodě LEDNICE hotovým operačním střediskem. Dnes desítky daleko větších osobních lodí brázdí, se stovkami turistů na palubě, světová moře a oceány. To je však již jiná kapitola. Též současné dění v Egyptě je o něčem jiném, než tomu bylo v roce 1967.
Autor: Jaroslav Tomandl | 8. 2. 2011
Komentáře
Great Bitter Lake Association katalog
Přidat komentářZobrazit komentáře
Nabídka našeho eshopu
Zasklený komplet Československo 1918-39 + 1x desky+1x archivní box
- Cena: 3545 Kč
Signoscope na průsvitky známek T3 od firmy SAFE.
- Cena: 4725 Kč
Servis článku