150. výročí zprovoznění Košicko-bohumínské dráhy - aršík

Datum vydání: 23. 3. 2022


Datum vydání: 18. bčezna 2022

Název emise: 150. výročí zprovoznění Košicko-bohumínské dráhy - aršík

Nominální hodnota: 58 Kč

Katalogové číslo: A1155

Tiskové listy: 1 známka + 2 kupony

Výtvarný návrh: Dušan Kállay

Autor rytiny: Jaroslav Tvrdoň

Rozměr: 40 x 26 mm

Druh tisku: ocelotisk z ploché desky kombinovaný ofsetem



Námět známky:


Motiv železniční lokomotivy, na pozadí aršíku je vyobrazena historická mapa; společné vydání se Slovenskem

Území Těšínského Slezska představovalo svou polohou významnou dopravní křižovatku. Přes město Těšín procházela například silnice spojující Vídeň a Krakov. Rozvoj železniční dopravy ve druhé polovině 19. století významně ovlivnil i vývoj celé oblasti Těšínského Slezska. Nejdůležitější železniční tratí, která tudy procházela, byla Košicko-bohumínská dráha (KBD). Tato dráha spojovala Bohumín s Košicemi. Vlastní stavební práce KBD započaly na podzim roku 1867 výstavbou železnice z Bohumína do Těšína. Tento úsek byl uveden do provozu 5. května 1869. V pořadí druhý úsek z Těšína do Žiliny byl zprovozněn 8. ledna 1870. Výstavba celé dráhy byla dokončena 18. března 1872 dovedením železnice do Košic. Strategický význam Košicko-bohumínské dráhy se projevil v době první světové války a zejména po jejím skončení, kdy vypukl dvouletý spor mezi nově vzniklými státy Československem a Polskem o státní příslušnost Těšínského Slezska. Získání celého průběhu trati se stalo jedním z hlavních cílů obou stran. Tato dráha byla soukromou až do roku 1921, kdy většinu jejích akcií skoupil československý stát.

(zdroj www.cpost.cz)


FDC – obálka prvního dne vydání:


Se známkou je vydaná obálka prvního dne vydání včetně příležitostného poštovního razítka.

(zdroj www.cpost.cz)




Autor: Zdeněk Jindra
ZdenekJindra@infofila.cz

Vytištěno ze serveru https://www.infofila.cz