Poštovní razítka – devátá část

Datum vydání: 25. 4. 2014


Závěrem šestého pokračování jsem zmínil nástup letecké poštovní přepravy v první polovině 20. století. To přineslo do filatelie novou disciplinu – aerofilatelii. Nás z toho zajímají poštovní razítka, která lze rozdělit na razítka související s běžným poštovním provozem a na razítka prvních letů. Nutno rozlišovat mezi poštovními razítky a tzv. kašety, a jinými potvrzovacími a provozními razítky. Československá pošta již v roce 1920 vydala přetiskovou serii Hradčan pro leteckou poštu. První letecká poštovní linka Praha-Bratislava-Praha byla uvedena do provozu dne 5.března 1920. Jako další to byla linka Praha-Štrasburk-Paříž-Londýn (Česká pošta si 75.výročí letecké pošty připomenula v roce 1995 příležitostnou dopisnicí CDV-12 – viz.OBR.1).


Obr. 1

Nejobvyklejší razítko letecké pošty u nás je razítko poštovního úřadu PRAHA 7 – LETECKÁ POŠTA (OBR.2a), a to jako podací denní razítko, razítko tranzitní i razítko z příležitosti prvních letů (např. první poválečný let mezi Prahou a New Yorkem 17.6.1946 – OBR.2b).


Obr. 2a


Obr. 2b

Na území Československa byla v letech 1952-1981 též provozována ambulantní letadlová pošta. Pracovníci pošty na palubě letadel přijímali, zpracovávali a vypravovali poštovní závěry. Žel, nesetkal jsem se s poštovním razítkem této ambulantní pošty.

Poštovní úřady na velkých evropských letištích měly a mají v denním razítku jako součást textu slovíčko FLUGHAFEN, AEROPORT nebo AÉROGARÉ (Německo, Švýcarsko, Rakousko, Francie, atd. - OBR.3a+3b) Za zajímavou považuji ukázku razítek rakouské letecké pošty z roku 1937 (OBR.3c). Nutno zmínit jihoamerická razítka, výskyt kterých je četnější, než je tomu u razítek letecké pošty z jiných částí světa. Zde jsou ukázky z Čile a Kolumbie (OBR.4a+4b).


Obr. 3a


Obr. 3b


Obr. 3c


Obr. 4a


Obr. 4b

Sběratelsky atraktivní kapitolou předválečné letecké pošty je pošta řiditelnými vzducholoděmi Zeppelin v letech 1928-1939 (OBR.5).


Obr. 5

Nelze opomenout tzv. katapultovou poštu a její razítka, díky které se v krátkém meziválečném období zrychlila poštovní přeprava přes oceán (byla provozována v letech 1929-1938 mezi Severní i Jižní Amerikou a Evropou). Na velkých zaoceánských lodích bylo nainstalováno technické zařízení, které umožňovalo katapultovat malý hydroplán s poštovními zásilkami 500 – 1200 km před přístavem, do něhož zaoceánská loď směřovala. Díky tomu dosáhl hydroplán brazilský Natal, nebo přístavy New York, Le Havre, Southhampton podstatně dříve než jeho mateřská loď (OBR.6).


Obr. 6

Dnes, v době automatizace poštovního provozu, jsou poštovní razítka letecké pošty zřídkavé.

Autor: Jaroslav Tomandl
tomandl@centrum.cz

Vytištěno ze serveru https://www.infofila.cz