Poštovní známky jako investice
Datum vydání: 30. 11. 2013
Kdysi jeden filatelista pronesl toto moudro: Víš, jak je známka drahá, když ji kupuješ a dozvíš se, jak je levná, když ji budeš chtít pak prodat. Není tomu však vždy tak, cituji anotaci článku z časopisu FP-finanční poradce o investování do vzácných poštovních známek z 22.8.2013:
„Poštovní známky v sobě ukrývají prvek nostalgie a zajímavého investičního instrumentu. Ročně se v něm protočí na šest miliard liber (zhruba 180 miliard korun). Agentura Bloomberg tento trh monitoruje skrze index GB 250 (Bloomberg Professional (STGIGB25 Index)), ve kterém sleduje vývoj cen 250 britských historických známek. Výhodou poštovních známek je, že jde o vysoce likvidní investici, jež během poslední dekády ročně rostla o 14%. Oproti zlatu mají známky i tu výhodu, že investoři se rekrutují vesměs ze sběratelů, kteří drží poštovní známky desítky let. Na trh se tak dostávají obvykle z jejich pozůstalostí.“
Nedalo mi a nahlédl jsem do indexu GB 250 (zjistil jsem,že „GB“ znamená Stanley Gibbons, špičkovou londýnskou firmu – obchod s poštovními známkami a vydavatele známých katalogů poštovních známek).
V historickém přehledu se píše, že uvedený index zahrnuje výběr 250-ti špičkových obchodovatelných poštovních známek Velké Británie za posledních 12 let. Tento index nikdy neklesl a ročně narůstá o 13,14%! Toto je krátkodobý pohled. Avšak ani z pohledu posledních 40-ti let to nevypadá hůř, nárůst činil 10% ročně.
Bloomberg konstatuje, že žádná jiná investice není tek bezpečná. Ke svému přehledu však opatrně dodává, že přístí vývoj nemusí být tak výrazný, ale jedná se o spolehlivou investici na rozdíl od jiných komodit. Vlády mohou vytisknout víc peněz, může být vytěženo víc diamantů nebo zlata, ale první známku světa – černou 1-penny – již nikdo nevytiskne.
Závěrem ještě jeden pohled, a to na investici do výběru 200 vzácných čínských známek za období od roku 1989 do 2012. Tam došlo ke kumulativnímu nárůstu 1155,4% (toto procento není omyl, investice do výběru těchto dvouset vzácných čínských známek, které měly v roce 1989 hodnotu 1,4 milionu Kč představovala v roce hodnotu téměř 148 milionů Kč).
Vytištěno ze serveru https://www.infofila.cz