Potrubní pošta v Praze
Datum vydání: 21. 10. 2003
První pokusy s pneumatickou poštou byly provedeny v roce 1853 v Londýně. Telegramy se přepravovaly na vzdálenost 200 metrů mezi telegrafní stanici a burzou.
Na Světové výstavě ve Vídni v roce 1873 byla pneumatická pošta předváděna jako atraktivní exponát. Provoz pneumatické pošty ve Vídni byl zahájen 1. března 1875. Na trase bylo 10 stanic a pošta pracovala i pro veřejnost.
V Praze byl provoz pneumatické pošty zahájen 6. 8. 1887 mezi Hlavní poštou v Jindřišské ulici a poštovním úřadem na Malém náměstí v domě U Rottů na Starém městě. Později byla tato trasa prodloužena na poštovní a telegrafní úřad na Malé Straně. Trať v délce 5 263 metrů sloužila k přepravě telegramů. Listovní zásilky se začaly přijímat až od 4. března 1899. Dopisnice měly frankaturu 10 krejcarů a obálky a zálepky 15 krejcarů. V letech 1899 -1918 bylo pro pražskou potrubní poštu vydáno 22 celin. V roce 1920 byly vydány dopisnice v hodnotě 140 a 160 haléřů. V roce 1932 vyšla dopisnice v hodnotě 90 haléřů. Poštovní schránky pro potrubní poštu byly červeno modré.
V roce 1925 měla potrubní pošta již 38 km potrubí. Ocelové roury mají vnitřní průměr 65 milimetrů. Hliníkové pouzdro má vnější průměr 50 milimetrů a délku 215 milimetrů. Těsnicí kožené kroužky na pouzdrech mají průměr 61 milimetrů. Pracovní tlak vzduchu je 0,4 - 0,6 atm.
V roce 1937 bylo mezi 37 poštovními úřady položeno 50 675 metrů potrubí a 9 430 metrů potrubí bylo položeno k soukromým účastníkům. Nejdelší trasa - 7,5 kilometru - vedla do Libně do ČKD.
Po roce 1945 zmizely červeno - modré schránky pro potrubní poštu a tato služba pošty pro veřejnost přestala pracovat. Potrubní pošta slouží jen pro vnitřní potřeby pošty a vybrané podniky. Současný provoz potrubní pošty již nelze dokumentovat speciálními celinami ani nálepkami.
Prameny: Katalog Městská výstava poštovních známek PRAHA 1977
Vytištěno ze serveru https://www.infofila.cz