Nabídka našeho eshopu

Zásobník na poštovní známky - 60 stran - bílé listy - SAFE retro potisk - č. 101

Zásobník na poštovní známky - 60 stran - bílé listy - SAFE retro potisk - č. 101

  • Cena: 935 Kč

Reklama filatelistických obchodníků na celistvostech

Rád bych se zmínil o celistvostech poválečného druhého Československa, kde se zájmem vyhledávám reklamu filatelistických obchodníků, která je povětšinou zobrazována buď přímo vytištěná na dopisu nebo v podání firemního razítka.

Jelikož kolega Radomír Danenberger www.philashop.cz se ve dvou příspěvcích reklamě na celistvostech též věnoval a to konkrétně ve článcích, které nedávno na Infofila.cz vyšly s názvy Reklama na celistvostech a Reklama na celistvostech II. - hudba, rád bych na toto téma volně navázal.

Objevil jsem ve své sbírce ČSR celistvostí spousty reklamních. Po roce 1945 to byla asi nejvhodnější forma propagace a asi také nejlevnější, protože byla velmi využívaná. Každá firemní korespondence měla buď razítko s reklamou na poskytované služby nebo si obchodníci nechávali takové celistvosti s reklamou již tisknout přímo na dopis.

Dobrým příkladem tištěné reklamy je celistvost na obrázku níže. Je to reklama na Filatelii Orbis - Praha 16 se zajímavou a pestrou frankaturou.

Reklama filatelistických obchodníků na celistvostech


Další ukázkou je graficky výrazná reklama Známkářství Zdeněk Říha, která se objevuje na celistvostech těsně po válce.

Reklama filatelistických obchodníků na celistvostech


Razítková reklama nepůsobí sice čistě, většinou jsou razítka méně čitelná, ale i tato reklama se hojně využívala. Dobrým příkladem toho je celistvost již zmíněného obchodníka Zdeňka Říhy. Zajímavé je na této celistvosti to, že byla němčina použita jako druhý doplňující jazyk po češtině. Těsně po válce to byla nevídaná věc, protože to byla doba, kdy se německé cedule vítězně strhávaly a na dopisech se proškrtávaly německé názvy a razítka se vylamovala, o čemž se zmíním v některých dalších připravovaných příspěvcích. Možná, že to je spíše firemní razítko, které bylo používáno v dobách protektorátních a chvilku ho i Zdeněk Říha používal i po válce. Poté ji nahradila nejspíš celistvost s tištěnou reklamou, kterou jsem zmínil výše.

Reklama filatelistických obchodníků na celistvostech


Poslední ukázka z reklamních celistvostí filatelistických obchodníků je doporučený dopis s razítkem Závodní klub – odbor filatelie - poštovní úřad Trutnov.

Reklama filatelistických obchodníků na celistvostech


Autor: Zdeněk Jindra | 24. 10. 2003

Komentáře

Pozor nefilatelistický materiál

RE: Pozor nefilatelistický materiál

Přidat komentářZobrazit komentáře


Nabídka našeho eshopu

Hawid - SF ochranné kapsy na známky - černé - 60 x 217 mm - 301 572

Hawid - SF ochranné kapsy na známky - černé - 60 x 217 mm - 301 572

  • Cena: 195 Kč
Signoscope T3 od firmy SAFE

Signoscope na průsvitky známek T3 od firmy SAFE.

  • Cena: 4725 Kč