Rozhovor s vedoucím redaktorem časopisu Mladý sběratel a vydavatelem Zdeňkem Jindrou

Datum vydání: 29. 5. 2006


Již třetím rokem vydáváte pravidelně 6x do roka časopis pro děti s názvem Mladý sběratel. Hnulo se to od této doby k lepšímu, co se týče předplatitelů?

Bohužel nehnulo. Je to prakticky stejné. První rok se pár předplatitelů sehnalo, ale teď se to zastavilo. Ročně získáme pár lidí, kteří si časopis předplatí, ale na druhou stranu jich zase několik ztratíme. Především ty, co už si časopis nepředplatí. Vydávat časopis pro děti a ještě se zaměřením na filatelii je těžké. Nejen, že je jich postupně i méně, ale časem i odrůstají a tak se není možné divit, že o předplatné přestanou mít zájem. Těžko řešitelný problém, na který doplatil i legendární Mladý filatelista.

Myslíte, že se to může zlepšit?

Nevím, mohlo by, pokud nám pomůže SČF a vedoucí KMF. Několikrát jsem je již vyzval, ale zatím bez větší podpory. Myslel jsem si, že to půjde rychleji než doposud. Je to finančně docela náročný, ale podporu zatím žádnou nemáme. Na druhou stranu právě bez komise mládeže SČF a některých vedoucích KMF a především Zdeňka Töpfera bych časopis prakticky obsahově sestavoval sám.

Je finančně náročné časopis udržet?

Je pravdou, že současné předplatné nestačí ani na základní výdaje, které s vydáváním máme. Přesto si pořád myslím, že je nutné pro budoucnost filatelie časopis udržet. Největší výdaje jsou na poštovném. Ročně stojí rozesílání časopisu minimálně 45% předplatného. Poštovné za jeden výtisk bohužel spadá do 15,00 Kč tarifu. Myslím si, že by časopisu prospělo, pokud by nám pomohla Česká pošta a pro podporu filatelie od nás poštovné nevyžadovala. To je jen mé přání a těžko říci, zda i reálné řešení.

A co tisk časopisu?

Prozatím si všechno tisknu sám a tak jsou výdaje pouze papír a barva. Jsou to jistě výrazné výdaje, ale zde šetříme jak se dá, protože kdyby se dal časopis do tiskárny asi bychom se nedoplatili. Díky bohu, že mám takové možnosti a že aspoň zde ušetříme. Jinak by bylo vydávání časopisu velice ztrátové. Takhle to trošku snížím. Je fakt, že se cítím jako za první republiky, kdy si každý dělal všechno svépomocí. Přesto je to má práce a velmi mne to baví!

Poslední dobou má časopis barevnou obálku. Je to velký zpestření titulu, gratuluji. Předpokládám, že výdaje to opět zvedlo?

Ano, předpokládáte dobře, výdaje to zvedlo. Zainvestoval jsem do nové (malé) barevné tiskárny, aby se vzhled časopisu trošku zlepšil, alespoň v barevné obálce. Určitě je to zpestření a lákadlo. Ještě by to chtělo barevný obsah, ale to za těchto podmínek možné není.

Pomohlo by více předplatitelů?

Určitě ano! Současný stav předplatitelů je velice nízký. Cena časopisu je přitom v poměru k šesti výtiskům a reálným nákladům velmi malá. Bohužel si nemůžeme dovolit drahé reklamní kampaně na časopis a proto jdeme cestou postupnou. Doufáme, že se nám bude dařit časopis představit a zavést ve větším množství.

Co se týče obsahu je časopis i plný rad pro vedoucí KMF. Vítají to čtenáři?

Rozhodně vítají, protože z velkého počtu předplatitelů jsou vedoucí KMF, kteří si časopis odebírají a pracují s nim. Dokonce i díky vedoucím se dostává přímo k dětem, kteří pak s časopisem pracují v kroužku mladých filatelistů. Přesto si myslím, že je potřeba časopis dostat dětem do rukou, aby měl každý svůj výtisk a mohl si v něm kdykoliv a kdekoliv listovat. To by časopisu prospělo.

Co kontakt se samotnými čtenáři?

V tomto směru se to snad postupně zlepší. Snažíme se čtenářům přiblížit, ale zatím se nám to nedaří tak, jak bychom si představovali. Musíme být trpělivý časopis je pořád ještě v začátcích. Zatím se v čísle objevuje sem tam drobný inzerát, což je služba, kterou by mohli čtenáři využívat více. Na naši adresu mohou sběratelé známek posílat i různé dotazy.

Obsahově se Vám daří časopis udržet?

Kupodivu začátky byly lepší. Bylo tam vidět nadšení u všech kolegů, kteří se mnou spolupracovali nebo spolupracují. V této době prožíváme první obsahovou krizi. Dochází nápady na rozhovory a příspěvky. Stálý spolupracovníci nestíhají pro časopis psát a nový se nám nedaří získávat. Je to dané jistě i tím, že si nemůžeme dovolit vyplácení honorářů. Již několikrát jsme do časopisu dali výzvu, ať nám vedoucí KMF pomůžou s obsahem, ale kromě světlých vyjímek je to vždy bez odezvy.

Kdo z vedoucích KMF Vám nejvíce pomáhá s obsahem?

Především je to vedoucí KM SČF p. Zdeněk Töpfer. Pak někdy přispějí i vedoucí KMF Znojmo Stanislav Dušek a KMF Svitavy Stanislav Sýkora.

Kdo by mohl být pro časopis užitečný ze současného SČF?

Myslím si, že především RNDr. Zdeněk Okáč, který má na starost péči o rozvoj mládežnické filatelie včetně účasti v zahraničí. Věřím, že nejen příspěvky by nám pomohl. Je i mnoho dalších šikovných lidí, kteří by nám mohli pomoci. Jen je pro nás těžké navázat s nimi kontakt a přemluvit je ke spolupráci. Někdy je to od nich nechuť spolupracovat, jindy je důvodem čas, který v dnešní době tlačí asi každého a v posledním i to, že za spolupráci nemáme co nabídnout.

Jaký obsah časopisu schází?

Schází především kvalitní kreslené seriály pro děti s tématikou poštovní známky. Něco jako vycházelo dříve v Mladém filatelistovi, jestli vzpomínáte? To by časopis určitě zpestřilo. Dále je málo obsahu přímo pro děti. Povídky pro ty nejmenší a samotné příběhy. To by rozhodně bylo dobré pro časopis zajistit. Většina obsahu je spíše o filatelistické mládeži než pro mládež. Mnoho stránek věnujeme i samotným vedoucím KMF. Nějaký ten obsah je kromě filatelie zaplněn i filumenií a někdy i filokartií.

Chcete něco vzkázat čtenářům?

Rád bych, aby se k časopisu dostalo více dětí. Pokud má mít naše práce smysl, je potřeba pro filatelii rozhodně získávat novou mládež a to pomocí časopisů a internetu. Musíme si k nim najít cestu a to je možné jen mediální cestou. Nebude to jednoduché, mnoho let tu žádný časopis pro děti neexistoval a ani nic, co by jim ke sbírání známek pomáhalo. Je škoda, že i v koníčku, jako je filatelie, se lidé dělí na skupinky a spolupracují jen s tím, kdo jim je určen. Tohle by se mělo změnit ku prospěchu samotné filatelie.

Rozumím Vaším slovům a plně Vás chápu. Máte rozhodně pravdu, dnes je komerce snad všude, ale přesto není komerce jako "komerce".

To rozhodně! Když mám nějaký investice na vydávání časopisu nebo internetových stránek snažím se je pokrýt reklamou či jinými výdělečnými činnostmi, aby se mi to trošku vyrovnalo. Pro někoho to je již komerce. Pro mne to komerce není, když se snažím výdaje vyrovnat příjmy. Mnoho lidí to nemůže pochopit a přesto sami nikdy nic neudělali a nevytvořili, takže nemůžou porovnávat.

Velmi Vám děkuji za rozhovor a budu rád, když v něm někdy budeme pokračovat. Ať se Vám daří!

I já děkuji. Snad si rozhovor čtenáři přečtou a zamyslí se nad dnešní situací v časopisu Mladý sběratel.



Autor: Zdeněk Jindra
ZdenekJindra@infofila.cz

Vytištěno ze serveru https://www.infofila.cz