Švédsko, země bez pošty
Datum vydání: 27. 3. 2003
Švédská pošta je v provozu již přes 360 let a již od pradávna je velkým distributorem především dopisních a balíkových služeb. Za pomocí listonošů a šoférů využívá její služby každý všední den všech 4,1 milionu švédských domácností a přibližně 500 000 firem. Švédská pošta spolupracuje s poštovnímy úřady 190 zemí, což znamená, že můžeme poslat naše dopisy a balíky do celého světa.
Majitel pošty, Švédský stát, zadal od ledna 2003 nový ekonomický a finanční plán. A tak od začátku tohoto roku, po celém Švédsku "pohřbíváme starou poštu". Vedení pošty zaručuje, že zákazníci budou mít lepší servis. Město za městem mění pošta svůj vzhled. Obchodní domy, benzínové stanice, prodejny tabáku, atd. jsou noví partneři pošty, přebírají distribuci dopisů, zasílek a balíků v celém Švédsku!
První město, které změnilo poštovní vzhled, bylo Örebro. Od začátku roku se zavírají "staré poštovní úřady" a nahrazují se sítí "nových spolupracovníku". Pozitivní je, že nových poštovních míst bude víc a otevírací doba bude mnohem lepší než ta, co měla "stará pošta". Bude otevřeno od 8:00 do 21:00, sedm dní v týdnu.
Pokud se Vám líbí podávat dopisy v prodejně, která prodává nejen olej a benzín, ale i párky, losy, časopisy, hračky, atd. je vše dobré. Problém s "novou poštou" nastane, když zákazník přijde s poukázkou na peníze. To se tam nedá vybavit a vy se musíte obrátit na nově otevřenou "poštovní kasu", která někdy stojí pár kroků od nové pošty! Kompletní servis, který zajišťovala stará pošta, najednou neexistuje. Tuto změnu přirozeně zákazníci pozitivně nepřijali.
Nově otevřená poštovní kasa se vzhledem podobá normálnímu poštovnímu úřadu, aniž je menší. Ale podoba je pouze vzhledem, ne servisem, který zajišťuje. Jejich počítačový systém není spojen s počítačovým systémem bank. Peněžní servis je právě ten, který by pošta nejraději opustila. Švédská vláda ale zadala, že v každém městě musí být nejméne jedna poštovní kasa. Ale od té doby co se pošta rozdělila na díl peněžní a na díl distribuční, mají kasy kratší otevírací časy než měla stará pošta. Od té doby jí ubývají zákazníci. Ve dnech, kdy co se vyplácí penze, má ještě slušný počet zákazníků, jinak se počet zákazníků zmenšil na polovinu. A výsledkem úbytku zákazníků je, že průměrně 40% zaměstnanců pošty je bez práce.
Tak se zde děje. Poslat balík, nebo koupit známky, si můžete v obchodě se zeleninou a penzi si časem vyzvednete v bance. Okruh se uzavřel, jsme tam, kde jsme byli koncem 1800 století a kolik ta změna bude stát to si snad ani nikdo nepřeje vědět.
Ješte ke konci jednu maličkost. Máme ve Švédsku jednu nově postavenou poštu, která dodává kompletní servis jako měla "stará pošta". Tu si dala postavit naše vláda rovnou ve vládní budově, aby měli lepší servis!
Vytištěno ze serveru https://www.infofila.cz