Nabídka našeho eshopu
Signoscope na průsvitky známek T3 od firmy SAFE.
- Cena: 4725 Kč
Technické památky - Negrelliho viadukt
Datum vydání: 24. března 2021
Název emise: Technické památky - Negrelliho viadukt
Nominální hodnota: 19 Kč
Katalogové číslo: 1111
Výtvarný návrh: Milan Bauer
Tiskové listy: á 50 ks známek
Rozměr obrazu známky: 40 x 23 mm
Druh tisku: ofset
Námět známky:
Negrelliho viadukt s projíždějícím dobovým vlakem
Negrelliho viadukt (nazývaný též Karlínský viadukt, dříve obecně viadukt Společnosti státní dráhy) byl postaven jako součást drážďanské větve projektu Severní státní dráhy Olomouc–Praha–Drážďany. Stavba měla být svěřena Janu Pernerovi, který spolupůsobil při navrhování trasy do Drážďan a zřejmě navrhl i současné vedení Negrelliho viaduktu; při nehodě však zemřel. Proto stavbu řídil inženýr Alois Negrelli. Dodavatelem byly firmy bratří Kleinů a Vojtěcha Lanny. Stavební náklady činily jeden a půl milionu zlatých. Most byl budován nad tehdy ještě neregulovanou řekou. Materiál byl přivážen po vodě z Kamýku nad Vltavou a opracováván na místě. Žula byla těžena v Schwarzenberském lomu, který je dnes zatopen Orlickou přehradní nádrží. Na stavbě pracovalo až 3000 dělníků různých národností. Při stavbě byly poprvé ve větší míře použity parní zvedací stroje. Ve světovém měřítku šlo o ojedinělou stavbu, mnohde se v té době stavěly obdobné mosty ještě ze dřeva. Most byl budován od jara roku 1846, dokončen roku 1849 a uveden do provozu 1. června 1850. Je historicky prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a v současné době druhým nejstarším dochovaným pražským mostem přes Vltavu. Do roku 1910 byl nejdelším mostem Evropy a dosud je to nejdelší železniční most ve střední Evropě. Tvoří jej celkem 87 kamenných oblouků, z nichž je 77 pískovcových a 8 žulových. Začátek viaduktu leží v části Nového Města spadající do Prahy 8. Nad autobusovým nádražím Florenc tvoří hranici mezi Novým Městem a Karlínem, pak pokračuje územím Karlína přes vltavský ostrov Štvanice do bubenské části Holešovic. Známka je vydána v úpravě tiskového listu i známkového sešitku s 8 známkami a 4 kupóny.
(zdroj www.cpost.cz)
FDC – obálka prvního dne vydání:
Se známkou se vydává obálka prvního dne vydání včetně příležitostného poštovního razítka.
(zdroj www.cpost.cz)
Název emise: Technické památky - Negrelliho viadukt
Nominální hodnota: 19 Kč
Katalogové číslo: 1111
Výtvarný návrh: Milan Bauer
Tiskové listy: á 50 ks známek
Rozměr obrazu známky: 40 x 23 mm
Druh tisku: ofset
Námět známky:
Negrelliho viadukt s projíždějícím dobovým vlakem
Negrelliho viadukt (nazývaný též Karlínský viadukt, dříve obecně viadukt Společnosti státní dráhy) byl postaven jako součást drážďanské větve projektu Severní státní dráhy Olomouc–Praha–Drážďany. Stavba měla být svěřena Janu Pernerovi, který spolupůsobil při navrhování trasy do Drážďan a zřejmě navrhl i současné vedení Negrelliho viaduktu; při nehodě však zemřel. Proto stavbu řídil inženýr Alois Negrelli. Dodavatelem byly firmy bratří Kleinů a Vojtěcha Lanny. Stavební náklady činily jeden a půl milionu zlatých. Most byl budován nad tehdy ještě neregulovanou řekou. Materiál byl přivážen po vodě z Kamýku nad Vltavou a opracováván na místě. Žula byla těžena v Schwarzenberském lomu, který je dnes zatopen Orlickou přehradní nádrží. Na stavbě pracovalo až 3000 dělníků různých národností. Při stavbě byly poprvé ve větší míře použity parní zvedací stroje. Ve světovém měřítku šlo o ojedinělou stavbu, mnohde se v té době stavěly obdobné mosty ještě ze dřeva. Most byl budován od jara roku 1846, dokončen roku 1849 a uveden do provozu 1. června 1850. Je historicky prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a v současné době druhým nejstarším dochovaným pražským mostem přes Vltavu. Do roku 1910 byl nejdelším mostem Evropy a dosud je to nejdelší železniční most ve střední Evropě. Tvoří jej celkem 87 kamenných oblouků, z nichž je 77 pískovcových a 8 žulových. Začátek viaduktu leží v části Nového Města spadající do Prahy 8. Nad autobusovým nádražím Florenc tvoří hranici mezi Novým Městem a Karlínem, pak pokračuje územím Karlína přes vltavský ostrov Štvanice do bubenské části Holešovic. Známka je vydána v úpravě tiskového listu i známkového sešitku s 8 známkami a 4 kupóny.
(zdroj www.cpost.cz)
FDC – obálka prvního dne vydání:
Se známkou se vydává obálka prvního dne vydání včetně příležitostného poštovního razítka.
(zdroj www.cpost.cz)
Autor: Zdeněk Jindra | 26. 5. 2021
Komentáře
Nejsou žádné komentáře
Nabídka našeho eshopu
Na DVD je devět známkových zemí - ČSR (1918-1939), ČSR (1945-1992), ČR (1993-2021), SR (1993-2021), Protektorát ČaM (1939-1945), Slovenský stát (1939-1945), Rakousko (1850-1918), Rakousko (1918-1938), Uhersko (1871-1918).
- Cena: 949 Kč
Katalog poštovních známek World Philately 2022 a Encyklopedie filatelie na flash disku
- Cena: 999 Kč
Servis článku