Před 100 lety šla ke dnu bitevní loď SMS Szent István

Datum vydání: 10. 7. 2018


Maďarská pošta si vydáním tohoto aršíku připomíná sto let od zkázy rakousko-uherské bitevní lodě SMS Szent István (Svatý Štěpán). Událo se to na Jadranu dne 10. června 1918. Tato válečná loď měla být pýchou Uherska, které si stavbu lodě prosadilo, a to v uherské lodenici Ganz & Company Danubius ve Fiume (dnes chorvatské přístavní město Rijeka, které patřilo po rakousko-uherském vyrovnání do Uherska). Ale opak byl pravdou.

Jak se to celé seběhlo? Velitelem rakousko-uherského námořnictva byl 1. března 1918 jmenován admirál Miklós Horthy. Ten se rozhodl aktivizovat císařskou flotilu a mimo jiné naplánoval proražení spojenecké blokády Jadranu v Otrantském průlivu. Flotila vyplula ze základny v Pule 9.června 1918. SMS Szent Istvan a další bitevník SMS Tegetthoff se opozdily na základně. Vyrazily pak plnou parou vpřed. Technicky nejslabší SMS Szent Istvan produkoval díky nekvalitním kotlům parního pohonu obrovské množství kouře. Ten 10. června nadránem prozradil dvěma hlídkujícím italským torpédovým člunům dne 10.6.1918 nedaleko ostrova Premuda přítomnost rakousko-uherských lodí. Italský člun MAS-15 zaútočil dvěma torpédy, s plným zásahem. Již v krátce po šesté šla loď ke dnu. Z posádky 1056 námořníků a 38 důstojníků zahynulo pouze 90 členů posádky.

SMS Szent István doplatil i na kvalitu provedení plavidla. Loděnice ve Fiume neměla se stavbou tak velké lodi žádné zkušenosti. Jedině výzbroj ze Škodových závodů v Plzni byla prvotřídní.

10. červen byl v Itálii prohlášen Dnem válečného loďstva a je dodnes slaven. Motorový torpédový člun MAS-15 je vystaven v muzeu Sacrario delle Bandiere v Římě.





Autor: Jaroslav Tomandl
tomandl@centrum.cz

Vytištěno ze serveru https://www.infofila.cz