Známka s přítiskovým kupónem Růže nad Prahou

Datum vydání: 23. 6. 2003


Vážení návštěvníci magazínu Infofila, milí kolegové filatelisté,
v několika článcích věnovaných domácí filatelii Vám chci představit filatelistické stránky věnované především brněnské filatelii. Pod názvem Filatelie v Brně (stručně Filabrno) se věnují aktuálnímu filatelistickému dění v Brně a okolí. Současně jsou zde i oficiální stránky Klubu filatelistů Alfonse Muchy v Brně a stránky Oblastní komise mládeže. Mimo různých filatelistických drobností odevšud je část obsahu věnována také aerofilatelii a námětu letectví.



Na OSTROPĚ 2003 v Jihlavě měla českou premiéru známka s přítiskovým kupónem Růže nad Prahou. Tato novinka byla prezentována veřejnosti ve Zpravodaji pošty jaro 2003. Na pracovišti na výstavě bylo možné nechat se digitálně vyfotografovat a fotografii vytisknout na přítiskové kupóny vedle základních známek. Většina z filatelistů již tiskovou formu zná, protože známky s kupóny "Kupón pro vás" již vyšly. V zahraničí je takováto známka známa jako "personalizovaná známka". Česká pošta má záměr širší. Na kupóny je možno vytisknout prakticky cokoliv (v mezích zákona) podle přání zákazníka. Jedná se zřejmě zejména o reklamy podniků a institucí, kde je možné očekávat i vyšší náklady než od jednotlivců. Tento záměr potvrzuje i ceník vyvěšený na OSTROPĚ 2003.



Zde je patrný vliv nákladu na cenu přítisků. Navíc při vyšších nákladech bude přítisk prováděn nikoliv na barevné laserové tiskárně (jak je to u kusových objednávek), ale ofsetovým tiskem.

V souvislosti s možnými různými náměty zde vyvstává otázka využitelnosti přítisku v námětových exponátech (ve sbírce může mít každý co se mu líbí). Přestože se jedná o tisk prováděný Českou poštou, nelze zřejmě charakter přítisku hodnotit jinak než jako soukromý. Námět přítisku, náklad i distribuce jsou určovány zákazníkem a celková forma nijak neslouží poštovnímu provozu. V námětové sbírce je podle mého využitelná jen základní známka spolu s kupóny ze základního tiskového listu (Kupón pro vás). Velmi dobře si ale dovedu představit v exponátu použití celistvosti s příležitostným razítkem, výplatním otiskem, příležitostnou R nálepkou nebo APOSTem a k tomu známku s kupónem na němž je tematicky vhodný přítisk (tedy v podstatě jen doplnění námětu, který ale máme podložen i filatelisticky přípustným materiálem).

Samozřejmě jinak je tomu v teritoriální sbírce známek České republiky, kde by mohly být předvedeny i ukázky soukromých přítisků.

Jak je tomu u nás filatelistů zvykem, každý se pídí po něčem co není běžné. Proto jsem již na OSTROPĚ zaregistroval hodně úvah a dotazů filatelistů na pracovníky ČP jak získat tiskový list s nepotištěnými (prázdnými) kupóny. Zatím jsem o nich neslyšel a pošta je rovněž neposkytuje. Nicméně si dovolím udělat jednu pesimistickou prognózu: budou! Jak je to u nás zvykem, až si někdo uvědomí, že se na nich dá dobře vydělat, tak se objeví.

Tato nová služba bude od počátku května 2003 poskytována na této adrese:

Česká pošta, s.p., odštěpný závod Dodavatelské a obch. služby
POSTFILA – referát známek s kupóny pro přítisky
Ortenovo nám. 542/16,
170 24 Praha 7 – Holešovice
tlf.: 251036249, fax: 220875543
e-mail: petrusova.michaela@ozdos.cpost.cz
podr. informace na internetu: www.cpost.cz/filatelie/

Pozn. psáno pro Zpravodaj KF A. Muchy a Filabrno

Autor: Jaroslav Punčochář
jpuncochar@fides.cz

Vytištěno ze serveru https://www.infofila.cz