Zpravodaj 2/2004: Povídal jsem si s Miroslavem Špačkem

Datum vydání: 11. 9. 2004


Bylo by neuvážené, nepopovídat si pro náš seriál článků s člověkem, který má na starosti ve vedení České pošty veškeré filatelistické záležitosti. Pokračuji rozhovorem s náměstkem generálního ředitele pro provoz, panem Ing. Miroslavem Špačkem. Tento vlídný a usměvavý muž je proto vidět na všech významných filatelistických akcích, i když, jak se svěřil, není filatelistou. I on má ale na svědomí, že mezi Českou poštou a Svazem českých filatelistů panují dobré partnerské vztahy.



Pan Špaček mi přiznal, že Česká pošta, tak jako ostatní pošty ve světě, má zájem na tom, aby jejich filatelistické produkty sbíralo co nejvíce sběratelů, bez rozdílu, zda-li se jedná o sběratele organizované ve SČF, či neorganizované. Za tímto účelem zřídila pošta zásilkovou službu v Karlových Varech, odkud je možné známky odebírat za nominální hodnotu a to bez účtování balného a poštovného. Rozšiřuje také počet filatelistických přepážek pošt, aby nové známky České republiky byly dostupné pro každého. Jde přece v první řadě o propagaci České pošty a jejich produktů a služeb.

My už z předchozích rozhovorů s "lidmi kolem známek" víme, že vlastní realizaci, výrobu, skladování a konečně i distribuci zabezpečuje v rámci pošty odbor Postfila OZ DOS, který byl ustaven po privatizaci POFISU. Ale kdo se stará o emisní plány a výtvarné řešení do té doby, než se vše předá Postfile? Na GŘ České pošty se filatelií zabývají dva malé útvary, odpovídá náměstek Špaček a dodává: "Samostatné oddělení přípravy vydávání známek řídí paní Francková a má na starosti přípravu výroby známek, spolupráci s autory a výrobci – tedy VSP Praha a hlavně PTC Praha, kde máme majoritní podíl. Druhé Samostatné oddělení filatelie řídí paní Mykytynová, to má na starosti filatelii po obchodní stránce, komunikuje s obchodníky a sběratelskou veřejností. Bude určitě pro čtenáře zajímavé, popovídat si s oběma vedoucími a blíže jejich práci představit."

Ještě jednou se vrátím k tématu partnerství. Dozvěděl jsem se, že Česká pošta má uzavřenu smlouvu se SČF a podepsala i Etický kodex ve filatelii, přijatý členskými zeměmi UPU. Tento kodex usměrňuje formou doporučení činnost vydavatelů poštovních cenin a dalších předmětů sběratelského zájmu v oboru filatelie. Česká pošta se těmito zásadami řídila již dříve a dnes to může garantovat svým podpisem. Partnerství je ale důležité i ve vztahu k členům naší Společnosti. Požádal jsem pana Špačka o patronát nad mým záměrem, zveřejnit v našem Zpravodaji seriál článků na téma "Jak vzniká známka". Pan Špaček patronát přijal a stal se tak společně s panem Štefkem z PTC Praha gestorem tohoto projektu. Závěrem mi dal jedno ujištění. Sběratelé našich známek nemusí mít obavy z toho, že by APOST, elektronická pošta či zprávy SMS zcela vytlačily klasickou korespondenci, a tak se krásným našim známkám budeme obdivovat i nadále.

S náměstkem pro provoz GŘ České pošty panem Ing. M. Špačkem rozmlouval Josef Fronc.

Autor: Josef Fronc
fronc@cbox.cz

Vytištěno ze serveru https://www.infofila.cz