Zpravodaj 3/2003: 85. výročí prvního mezinárodního poštovního letu Vídeň – Kyjev

Datum vydání: 25. 4. 2004


Letošního 31. března si aerofilatelisté připomněli 85. výročí prvního pravidelného leteckého spoje, který vedl z Vídně přes Krakov, Lvov a Proskurov až do Kyjeva. Ne náhodou rozhodly c.k. rakouské úřady o zahájení provozu ještě v posledním roce války – byla to především nezbytnost co nejrychlejšího doručování vojenské kurýrní pošty, která si vynutila použití letecké přepravy. Linku přirozeně provozovali vojenští letci, kteří měli k dispozici kolem dvaceti letounů Hansa Brandeburg C.I, Knoller Albatros B.I a Oeffag C.II.

Letoun Hansa-Brandenburg C.I, nesoucí na trupu označení 27.48, byl prvním strojem létajícím na trati Vídeň – Kyjev.


Poštovní správa požadovala pro listovní zásilky jisté garance, a tak pravidel-ným letům předcházely od 20. března 1918 lety zkušební. Ty byly tak zdařilé že hned od začátku dubna mohl být zahájen jejich pravidelný provoz. Celkem trval let se všemi mezipřistáními asi 12 a půl hodiny. Létalo se v závislosti na počasí denně a to v obou směrech. Celková dráha činila zhruba 1200 km.

Blížící se konec první světové války a porážka Rakousko-Uherska znamenaly i konec první mezinárodní poštovní linky na světě. Letadlo z Vídně vzlétlo na lince naposledy 8. října 1918. Také přetisková letecká provizória byla poslední emisí c.k. rakouského poštovního eráru.

Hledané a vzácné jsou dopisy vyplacené přesně podle stanoveného tarifu, nepřefrankované. Existují i zásilky podané v Českých zemích, které byly do Vídně dopraveny vlakem a teprve odtud letadlem do místa určení. Tyto dopisy můžeme považovat za předchůdce čs. Letecké pošty.

Vzhledem k tomu, že linka vedla přes Moravu (v Olomouci mělo být rezervní letiště), je do jisté míry i "naší" linkou a její jubileum i "naším" jubileem.

(čerpáno z článku dr. F. Crhy z časopisu L + K č. 16/93 k 75. výročí)

Autor: Josef Fronc
fronc@cbox.cz

Vytištěno ze serveru https://www.infofila.cz