Zpravodaj 4/2005: Služba s názvem DOSÍLKA

Datum vydání: 13. 8. 2006


Jak sám název napovídá, jedná se o dosílání poštovních zásilek adresátovi na jinou adresu, než je jeho adresa bydliště. Kdy můžete tuto službu využít?


Třeba přes léto, kdy se na čtyři měsíce odstěhujete na chatu a nebudete chtít přijít o pozdravy z dovolených od svých příbuzných, ale také v případě, kdy se přestěhujete na jinou adresu (třeba při výměně bytu většího za menší,…). V těchto případech máte vždy dvě možnosti. Buďto zajít na jakoukoli poštu, tam vyplnit písemnou žádost na patřičném tiskopisu pošty a samozřejmě zaplatit, neboť za všechno se dnes platit musí. Tato služba České pošty s názvem Dosílka se platí 100,- Kč za každých 31 dní, avšak na základě žádosti opatřené datem podání tuto službu pošta poskytuje jen šest měsíců. Pokud do této doby nestihnete svoji novou adresu nahlásit na všechny instituce a svým známým, musíte si žádost o Dosílku vyplnit znovu. Poznamenávám, že lze takto dosílat všechny druhy poštovních zásilek s výjimkou obchodních balíků, profi balíků a těch zásilek, u kterých adresát tuto možnost předem vyloučil (dispozice nedosílat). V případě dosílání balíků se vybírá dále poplatek ve výši ceny jako za nové podání. Doba doručení se protáhne maximálně o dva pracovní dny.

Pokud se tedy stane, že z nějakého důvodu měníte svoji adresu, doporučuji předem nebo co nejrychleji po přestěhování (druhá možnost) novou adresu urychleně nahlásit všude, odkud můžete potencionálně nějakou zásilku obdržet, nebo si sužbu Dosílka zaplatit minimálně na jeden měsíc a po tuto dobu novou adresu oznámit všude, kam uznáte za vhodné. Pošta totiž není povinna v případě, že vás na původní adrese již nezastihne, pátrat po tom, kam jste se přestěhovali a zásilku označí jako nedoručitelnou a pošle ji zpět odesilateli. Toto přesně se stalo i v případě rozesílání našeho Zpravodaje.

Vždycky, když nové číslo nosím na poštu, jsem v očekávání, kolik obálek s naším časopisem se mi vrátí nazpět. Z rubriky Ze života Společnosti se takto čas od času dovídáte, kdo z nás opustil naše řady navždy. Při poslední roznášce se do redakce vrátila zásilka adresovaná našemu členu R.J. z Havířova. Již jsem se chystal na oznámení toho nejsmutnějšího, když jsem se z otištěné tabulky na zadní straně obálky dozvěděl, že adresát je „jen“ neznámý. Neváhal jsem a zavolal na doručovací poštu Havířov 1, kde jsem se dozvěděl, že se jmenovaný přestěhoval na jinou adresu. Protože si službu Dosílka nezaplatil, a nám do redakce tuto změnu nenahlásil, utratili jsme 15,- Kč za nedoručení Zpravodaje, tedy zcela zbytečně. Tamní pracovnice byla tak laskavá a sdělila mi tu správnou novou adresu. Byl jsem nejprve uvnitř sebe dost naštvaný, neboť jmenovaný se přestěhoval z ulice X č.p. 27 v rámci stejné ulice X do č.p. 35 !!! Kolikpak kroků by asi musela doručovatelka ujít, aby se Zpravodaj dostal do té správné poštovní schránky? Navíc se domnívám, že kolem domu stejně musela projít, aby mohla uspokojit ostatní adresáty. Ale předpis je předpis, a tak musím poště vyslovit pochvalu za to, že předpisy dodržuje, i když já na místě doručovatele, bych zásilku v tomto případě doručil. (Nedovolím si vyslovit vyčíslení nákladů a kolik práce navíc přidělala tato zodpovědná doručovatelka ostatním pracovníkům pošty tím, aby tuto zásilku doručili zpět 300km do místa odeslání.)

Nás to zbytečně stálo dalších 15,- Kč, a tak věřím, že pan R.J. tyto zbytečně vynaložené prostředky uhradí. Pro nás ostatní čtenáře z toho plyne určité ponaučení, jak se zachovat při změně bydliště, chceme-li, aby naši známí odesilatelé nemuseli pátrat a znovu platit za poštovné.

Život hold přináší různé trable, a tak přichystá-li nám poštovní provoz další zajímavou situaci, opět si připomene, jak se zachovat a podobných situací se příště vyvarovat.

Autor: Josef Fronc
fronc@cbox.cz

Vytištěno ze serveru https://www.infofila.cz