Nabídka našeho eshopu
Katalog poštovních známek World Philately 2022 a Encyklopedie filatelie na paměťové kartě
- Cena: 999 Kč
Flotila hydrobusů Vranovské přehrady
V podstatě téměř od samého dokončení Vranovské přehrady v roce 1933 dokreslovaly kolorit přehradního jezera spolu s nádhernou přírodou také lodě plavící se po její hladině a poskytující jedinečný zážitek pro výletníky z blízkého i vzdálenějšího okolí. Lodní doprava zde byla zahájena již v roce 1934.
My se však posuneme o téměř tři desítky let dopředu. Koncem padesátých a začátkem šedesátých let minulého století postupně opouštěly hladinu přehrady menší staré lodě, které již byly často na hranici své životnosti či nevyhovovaly kapacitně. Některé z těchto lodí však sloužili až do počátku let osmdesátých. Proto Ministerstvo cestovního ruchu rozhodlo o koupi nových moderních maďarských hydrobusů s trupem z hliníkové slitiny.
Pohled z přídě hydrobusu s vlajkou vranovské lodní dopravy na hlavní vranovskou pláž (v pozadí stožár, na kterém byla za 2. světové války napnuta síť pro znemožnění bombardování hráze)
První z flotily hydrobusů, loď Dunaj, byla zakoupena a spuštěna na hladinu přehrady v roce 1957. Roku 1959 následovala Dyje (křest 9.5.59), poté Vranov II v roce 1960 a jako poslední loď flotily přibyla loď Košice v roce 1965 (křest 7. 8. 1965).
Loď Dunaj ze předu ...
a zezadu.
Odplouvající hydrobus Košice z přístaviště nedaleko hráze.
Hydrobus pod bítovským hradem.
Během jedné sezóny přepravovaly lodě i dva miliony rekreantů, přičemž největší počet přepravených zajišťovaly právě hydrobusy Dunaj, Dyje, Vranov II a košice.
Přístaviště hydrobusů u hráze vranovské přehrady.
Přístaviště hydrobusů u hráze vranovské přehrady.
Éra hydrobusů na Vranovské přehradě se uzavřela začátkem devadesátých let minulého století s koncem okresního podniku rekreace a zpřísněním ekologických požadavků na přehradě, která je zásobárnou pitné vody pro široké okolí.
Jako první opustila v roce 1992 hladinu „Moravského Jadranu“ Dyje, která byla odprodána do Děčína. Pak následovala loď Vranov a v letech 1994 až 1995 zbývající lodě Košice a Dunaj.
My se však posuneme o téměř tři desítky let dopředu. Koncem padesátých a začátkem šedesátých let minulého století postupně opouštěly hladinu přehrady menší staré lodě, které již byly často na hranici své životnosti či nevyhovovaly kapacitně. Některé z těchto lodí však sloužili až do počátku let osmdesátých. Proto Ministerstvo cestovního ruchu rozhodlo o koupi nových moderních maďarských hydrobusů s trupem z hliníkové slitiny.
Pohled z přídě hydrobusu s vlajkou vranovské lodní dopravy na hlavní vranovskou pláž (v pozadí stožár, na kterém byla za 2. světové války napnuta síť pro znemožnění bombardování hráze)
První z flotily hydrobusů, loď Dunaj, byla zakoupena a spuštěna na hladinu přehrady v roce 1957. Roku 1959 následovala Dyje (křest 9.5.59), poté Vranov II v roce 1960 a jako poslední loď flotily přibyla loď Košice v roce 1965 (křest 7. 8. 1965).
Loď Dunaj ze předu ...
a zezadu.
Odplouvající hydrobus Košice z přístaviště nedaleko hráze.
Hydrobus pod bítovským hradem.
Během jedné sezóny přepravovaly lodě i dva miliony rekreantů, přičemž největší počet přepravených zajišťovaly právě hydrobusy Dunaj, Dyje, Vranov II a košice.
Přístaviště hydrobusů u hráze vranovské přehrady.
Přístaviště hydrobusů u hráze vranovské přehrady.
Éra hydrobusů na Vranovské přehradě se uzavřela začátkem devadesátých let minulého století s koncem okresního podniku rekreace a zpřísněním ekologických požadavků na přehradě, která je zásobárnou pitné vody pro široké okolí.
Jako první opustila v roce 1992 hladinu „Moravského Jadranu“ Dyje, která byla odprodána do Děčína. Pak následovala loď Vranov a v letech 1994 až 1995 zbývající lodě Košice a Dunaj.
Autor: Jan Regula | 23. 5. 2012
Komentáře
Nejsou žádné komentáře
Nabídka našeho eshopu
Signoscope na průsvitky známek T3 od firmy SAFE.
- Cena: 4725 Kč
Zásobník na poštovní známky - 60 stran - bílé listy - SAFE retro potisk - č. 100
- Cena: 935 Kč
Servis článku