Komentáře ke článku


Historické dopravní prostředky - Slovenská strela

Slovenská strela – motorový vůz řady M 290.0 (výrobní typové označení Tatra 68), označovaný podle spoje, na němž jezdil.
Malé upřesnění149736
Vložen: 21. 02. 2016 - 13:12:32Odpovědět
Na https://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%BD_v%C5%AFz_M_290.0
se píše:
Do pravidelného provozu byly oba vozy, označené jako M 290.001 a 002, nasazeny 13. července 1936. Přiděleny byly do depa a domovské stanice Bratislava a jezdily na expresu Slovenská strela Praha – Brno – Bratislava (pouze tyto zastávky) průměrnou cestovní rychlostí 92 km/h (parní vlaky v té době průměrně 68 km/h), přičemž vlak byl povinně místenkový (první takový u ČSD). Jízdní doba byla 4 hodin a 51 minut včetně zastávky v Brně, která trvala 35 minut.

Během druhé světové války byly oba vozy odstaveny kvůli nedostatku paliva. Po jejím skončení sloužily pro vládní a ministerské jízdy (včetně jízd na norimberský proces). Vůz M 290.001 byl odstaven v roce 1953 a převezen do ŽOS Šumperk. Později se dostal do Vagónky Studénka, kde chátral a na začátku 60. let vyhořel.

Vůz M 290.002 byl příležitostně ve vládním provozu do roku 1960, kdy byl předán do podnikového muzea Tatry v Kopřivnici.
Ještě jedno upřesnění149737
Vložen: 21. 02. 2016 - 13:42:51Odpovědět
Tento fantastický expres vozil běžné cestující mezi Bratislavou a Prahou ještě několik let po druhé světové válce. V paměti mi utkvěla vzpomínka na jednu takovou cestu, když jsem s rodiči jel tímto expresem. Jako dítě narozené v roce 1946. Pan průvodčí po odjezdu z Bratislavy nejdřív nabízel denní tisk, až pak kontroloval jízdenky. Rok si přesně nepamatuji. A rodič již nežijí.

Přidat komentář