Nabídka našeho eshopu
Zásobník na známky Leuchtturm - BASIC S64 - A4 - 64 stran - černé listy
- Cena: 1099 Kč
Katapultová pošta do Jižní Ameriky
Právě dočtená kniha Antoine de Saint-Exupéryho KURÝR NA JIH, zejména první příběh pojednávající o poštovním dálkovém přeletu z Francie přes Afriku do Jižní Ameriky, mě inspiroval k tomuto poohlédnutí na zajímavou kapitolu meziválečné letecké pošty – na katapultovou poštu z Evropy přes jižní Atlantik do Brazílie. Pravidelná katapultová poštovní přeprava přes jižní Atlantik byla zahájena v únoru 1934. Bylo to v době, kdy ještě žádné transportní letadlo nemělo možnost překonat jižní Atlantik bez doplnění paliva, tj. nonstop letem. K doplnění paliva byly zřízeny plovoucí základny v jižním Atlantiku – jako první německý parník "Westfalen" (OBR.1) a později "Schwabenland".
Obr. 1
Hydroplány typu DORNIER-WALL (OBR.2) nakládaly poštu v německém Stuttgartu, první mezipřistání bylo ve španělské Seville, další v Las Palmas (Kanárské ostrovy) a poté v africkém přístavu Bathurst (dnešní Banjul v Gambii). Odtud hydroplán letěl přes Atlantik, do brazilského Natalu. Zhruba v polovině letu přes oceán hydroplán přistál k parníku - plovoucí základně. Hydroplán vklouzl na rampu, odkud byl lodním jeřábem vyzvednut na palubu lodi, na zařízení zvané „katapult“. Bylo doplněno palivo a hydroplán byl katapultován k dalšímu letu na jihoamerickou pevninu – do brazilského Natalu (OBR.3). Trasa přeletu přes oceán je znázorněna na OBR.1. Obdobně probíhaly zpáteční lety do Evropy. Listové zásilky byly opatřovány potvrzovacím razítkem Německé letecké pošty (OBR.4). Toto razítko se používalo i pro letecké zásilky přepravované vzducholoděmi Zeppelin.
Německá katapultová pošta byla pro nehospodárnost ukončena v roce 1938.
Obr. 2
Obr. 3
Obr. 4
Obr. 1
Hydroplány typu DORNIER-WALL (OBR.2) nakládaly poštu v německém Stuttgartu, první mezipřistání bylo ve španělské Seville, další v Las Palmas (Kanárské ostrovy) a poté v africkém přístavu Bathurst (dnešní Banjul v Gambii). Odtud hydroplán letěl přes Atlantik, do brazilského Natalu. Zhruba v polovině letu přes oceán hydroplán přistál k parníku - plovoucí základně. Hydroplán vklouzl na rampu, odkud byl lodním jeřábem vyzvednut na palubu lodi, na zařízení zvané „katapult“. Bylo doplněno palivo a hydroplán byl katapultován k dalšímu letu na jihoamerickou pevninu – do brazilského Natalu (OBR.3). Trasa přeletu přes oceán je znázorněna na OBR.1. Obdobně probíhaly zpáteční lety do Evropy. Listové zásilky byly opatřovány potvrzovacím razítkem Německé letecké pošty (OBR.4). Toto razítko se používalo i pro letecké zásilky přepravované vzducholoděmi Zeppelin.
Německá katapultová pošta byla pro nehospodárnost ukončena v roce 1938.
Obr. 2
Obr. 3
Obr. 4
Autor: Jaroslav Tomandl | 21. 4. 2020
Komentáře
Nejsou žádné komentáře
Nabídka našeho eshopu
Zásobník na poštovní známky - 60 stran - bílé listy - SAFE retro potisk - č. 101
- Cena: 935 Kč
Zasklený komplet Československo 1918-39 + 1x desky+1x archivní box
- Cena: 3545 Kč
Servis článku