Nabídka našeho eshopu
Zasklený komplet Československo 1918-39 + 1x desky+1x archivní box
- Cena: 3545 Kč
Křižíkův elektrický motorový vůz Místní dráhy Tábor - Bechyně
První dva čtyřnápravové elektrické vozy pro Místní dráhu Tábor - Bechyně vyrobil v roce 1903 Křižík (elektrická výzbroj) s firmou Ringhoffer (vozová část). Vozy byly označeny později řadou 40 (číslo 001 a 002). Měly individuální pohon dvojkolí trakčními motory, přičemž každý měl výkon 35 koní. Vozová skříň byla rozdělena tak, že na obou čelech bylo stanoviště strojvedoucího. Dva oddíly pro cestující dřívější 3. třídy měly 30 míst k sedění a ve dvou oddílech dřívější 2. třídy bylo 10 míst k sedění. Pro zavazadla byl zřízen zvláštní oddíl.
V roce 1905 byl dodán třetí vůz (později 40.003) a v roce 1908 ještě jeden (později 40.004). Tyto dva vozy měly trakční motory o výkonu 40 koní a byly o 1 m prodlouženy. V dřívější 2. třídě měly 8 sedadel a v dřívější 3. třídě 48 míst k sedění. Navíc byl zřízen ještě poštovní oddíl. Všechny tyto elektrické vozy byly k 1. 1. 1925 přeznačeny na řadu M 400.0, číslo 01 až 04.
Elektrický vůz M 400.002 byl v roce 1931 rekonstruován ze soustavy 2 x 700 V na 1500 V stejnosměrného proudu a v roce 1932 též vůz M 400.001 (prováděla Škoda). Křižíkovy sběrače s válečky byly ponechány. Byly však dosazeny nové trakční motory o výkonu 55 kW a vyměněny řídicí přístroje a obvody.
Po montáži nového trakčního vedení byl v říjnu 1938 zahájen provoz vozy rekonstruovanými firmou Škoda. M 400.001 a M 400.002 byly vybaveny novými sběrači a výzbroj přepojena na napětí 1500 V. Vozy M 400.003 a M 400.004 byly rekonstruovány na napětí 1500 V a vybaveny trakčními motory o výkonu 55 kW. V červnu roku 1939 došlo k požáru vozu M 400.004 po příjezdu do Tábora a v důsledku toho byl vůz zrušen.
Při rekonstrukci v roce 1958 měly být vozy M 400.001 a M 400.002 zrušeny a na voze M 400.003 provedena generální oprava. Při této opravě byla původní skříň prvního Křižíkova vozu z roku 1903, pro svůj lepší technický stav namontována na podvozky vozu M 400.003 a vůz byl až do roku 1973 provozován pod číslem EM 400.003. Pak byl předán Národnímu technickému muzeu a v roce 1983 přečíslován na EM 400.001.
Po generální opravě v roce 2002 byl přečíslován na historické M400.001 a vrátil se do muzea. O "Elinku", jak je tento motorový vůz nazýván, pečuje provozní jednotka Tábor DKV České Budějovice. Tento historický vůz vezl slavnostní vlak k výročí sto let od zahájení provozu Místní dráhy Tábor - Bechyně dne 21. června 2003. Od 22. června jsou zahájeny pravidelné jízdy pro veřejnost.
obr 1: M 400.001 "Elinka"
obr 2: František Křižík
V roce 1905 byl dodán třetí vůz (později 40.003) a v roce 1908 ještě jeden (později 40.004). Tyto dva vozy měly trakční motory o výkonu 40 koní a byly o 1 m prodlouženy. V dřívější 2. třídě měly 8 sedadel a v dřívější 3. třídě 48 míst k sedění. Navíc byl zřízen ještě poštovní oddíl. Všechny tyto elektrické vozy byly k 1. 1. 1925 přeznačeny na řadu M 400.0, číslo 01 až 04.
Elektrický vůz M 400.002 byl v roce 1931 rekonstruován ze soustavy 2 x 700 V na 1500 V stejnosměrného proudu a v roce 1932 též vůz M 400.001 (prováděla Škoda). Křižíkovy sběrače s válečky byly ponechány. Byly však dosazeny nové trakční motory o výkonu 55 kW a vyměněny řídicí přístroje a obvody.
Po montáži nového trakčního vedení byl v říjnu 1938 zahájen provoz vozy rekonstruovanými firmou Škoda. M 400.001 a M 400.002 byly vybaveny novými sběrači a výzbroj přepojena na napětí 1500 V. Vozy M 400.003 a M 400.004 byly rekonstruovány na napětí 1500 V a vybaveny trakčními motory o výkonu 55 kW. V červnu roku 1939 došlo k požáru vozu M 400.004 po příjezdu do Tábora a v důsledku toho byl vůz zrušen.
Při rekonstrukci v roce 1958 měly být vozy M 400.001 a M 400.002 zrušeny a na voze M 400.003 provedena generální oprava. Při této opravě byla původní skříň prvního Křižíkova vozu z roku 1903, pro svůj lepší technický stav namontována na podvozky vozu M 400.003 a vůz byl až do roku 1973 provozován pod číslem EM 400.003. Pak byl předán Národnímu technickému muzeu a v roce 1983 přečíslován na EM 400.001.
Po generální opravě v roce 2002 byl přečíslován na historické M400.001 a vrátil se do muzea. O "Elinku", jak je tento motorový vůz nazýván, pečuje provozní jednotka Tábor DKV České Budějovice. Tento historický vůz vezl slavnostní vlak k výročí sto let od zahájení provozu Místní dráhy Tábor - Bechyně dne 21. června 2003. Od 22. června jsou zahájeny pravidelné jízdy pro veřejnost.
obr 1: M 400.001 "Elinka"
obr 2: František Křižík
Autor: Adolf Kuchyňka | 29. 8. 2003
Komentáře
Nejsou žádné komentáře
Nabídka našeho eshopu
Zasklený komplet Československo 1918-39 + 1x desky+1x archivní box
- Cena: 3545 Kč
Signoscope na průsvitky známek T3 od firmy SAFE.
- Cena: 4725 Kč
Servis článku