Nabídka našeho eshopu
Zásobník na poštovní známky - 60 stran - bílé listy - SAFE retro potisk - č. 100
- Cena: 935 Kč
Medzinárodné dunajské výstavy a trhy ´91 – frankotyp
Tento námětově zajímavý frankotyp z iniciativy Zväzu slovenských filatelistov má ve své obrazové části něco, co léta dotvářelo kolorit Bratislavy – města na Dunaji (lokál patrioti hovoří o "krasavici na Dunaji", tou historické centrum i přes necitlivé zásahy minulého režimu skutečně je). To něco je bočně-kolesový parníček.
Měl pohnutý "život". Postaven byl v roce 1911 v bavorské loděnici v Řezně pro Bavorský říční úřad a pokřtěn na DS "DONAU". V roce 1930 jej koupilo město Bratislava, aby plul pod československou vlajkou jako "DUNAJ". V roce 1937 přešel do vlastnictví Československé plavby dunajské a pokřtěn na "DEVÍN".
Pak nastalo válečné období. Od roku 1939 sloužil parníček pod maďarskou vlajkou u firmy MFTR jako "TABÁN". V roce 1945 skončil jako součást válečné kořisti Rusů v jejich rukou. Ti jej překřtili na "ŠURA".
V r. 1947 to byl opět maďarský "TABÁN". V r. 1948 je na parníčku vztyčena po létech opět československá vlajka. Vrátil se do služeb Československé plavby dunajské, pokřtěn jako "BRATISLAVA", později mu bylo navráceno jméno "DEVÍN". Tak sloužil opět jako osobní přívozní loď mezi bratislavským Starým Městem a Petržalkou, říkávalo se mu "propeler". V roce 1966 byl prodán a přebudován na restaurant zakotvený na bratislavském dunajském nábřeží. V sedmdesátých létech dosluhoval jako vodácká základna v jednom z dunajských ramen a ještě o něco později skončil ve starém železe. Ze sběrných surovin jej po roce 1990 v poslední chvíli zachránil jistý podnikatel, aby po necitlivé přestavbě v bratislavské loděnici z něj opět byla restaurace zakotvená na bratislavském dunajském nábřeží.
Před pár léty však definitivně skončil ve starém železe. Jako parník sloužil úctyhodných 55 let. Věřím, že při větší úctě k technickým památkám by mohl sloužit dodnes, jak je tomu například na rakouském jezeře Traunsee. Tamější výletní parník "GISELA" tam slouží již téměř 120 let. V roce 1989 byla vydána rakouská známka ke 150. jubileu paroplavby na jezeře Traunsee s vyobrazením tohoto parníku. I tato loď byla před léty určena k sešrotování, ale díky sbírce na její záchranu dnes můžete z břehu jezera mezi horami Solné komory pozorovat již v dálce dým z jejího komínu anebo zažít nostalgickou plavbu.
Měl pohnutý "život". Postaven byl v roce 1911 v bavorské loděnici v Řezně pro Bavorský říční úřad a pokřtěn na DS "DONAU". V roce 1930 jej koupilo město Bratislava, aby plul pod československou vlajkou jako "DUNAJ". V roce 1937 přešel do vlastnictví Československé plavby dunajské a pokřtěn na "DEVÍN".
Pak nastalo válečné období. Od roku 1939 sloužil parníček pod maďarskou vlajkou u firmy MFTR jako "TABÁN". V roce 1945 skončil jako součást válečné kořisti Rusů v jejich rukou. Ti jej překřtili na "ŠURA".
V r. 1947 to byl opět maďarský "TABÁN". V r. 1948 je na parníčku vztyčena po létech opět československá vlajka. Vrátil se do služeb Československé plavby dunajské, pokřtěn jako "BRATISLAVA", později mu bylo navráceno jméno "DEVÍN". Tak sloužil opět jako osobní přívozní loď mezi bratislavským Starým Městem a Petržalkou, říkávalo se mu "propeler". V roce 1966 byl prodán a přebudován na restaurant zakotvený na bratislavském dunajském nábřeží. V sedmdesátých létech dosluhoval jako vodácká základna v jednom z dunajských ramen a ještě o něco později skončil ve starém železe. Ze sběrných surovin jej po roce 1990 v poslední chvíli zachránil jistý podnikatel, aby po necitlivé přestavbě v bratislavské loděnici z něj opět byla restaurace zakotvená na bratislavském dunajském nábřeží.
Před pár léty však definitivně skončil ve starém železe. Jako parník sloužil úctyhodných 55 let. Věřím, že při větší úctě k technickým památkám by mohl sloužit dodnes, jak je tomu například na rakouském jezeře Traunsee. Tamější výletní parník "GISELA" tam slouží již téměř 120 let. V roce 1989 byla vydána rakouská známka ke 150. jubileu paroplavby na jezeře Traunsee s vyobrazením tohoto parníku. I tato loď byla před léty určena k sešrotování, ale díky sbírce na její záchranu dnes můžete z břehu jezera mezi horami Solné komory pozorovat již v dálce dým z jejího komínu anebo zažít nostalgickou plavbu.
Autor: Jaroslav Tomandl | 10. 12. 2003
Komentáře
Nejsou žádné komentáře
Nabídka našeho eshopu
Zásobník na poštovní známky - 60 stran - bílé listy - SAFE retro potisk - č. 101
- Cena: 935 Kč
Signoscope na průsvitky známek T3 od firmy SAFE.
- Cena: 4725 Kč
Servis článku