Nabídka našeho eshopu
Zásobník na poštovní známky - 60 stran - bílé listy - SAFE retro potisk - č. 100
- Cena: 935 Kč
Námětová filatelie II. - Rozdíl mezi námětem a tématem (aneb námět jako pramen mnoha témat)
Na začátek si napišme větu: „Z mé námětové sbírky dělám tématický exponát“.
Pokusme se nyní smysl této věty rozluštit. Je to totiž velmi důležité pro pochopení filosofie námětové filatelie.
Již v úvodním článku jsme se o tom zmínili těmito slovy: „Exponát je určitým reprezentačním výběrem z naší sbírky, zatím co sbírka je vše, co máme doma, co jsme nashromažďovali.
Pokud hovoříme o námětovém exponátu, dlužno hned na začátku připomenout, že výběr ze sbírky není náhodný. Exponát musí mít „hlavu a patu“, tedy musí být určitým celkem, něco jako slohová práce, povídání, článek v časopise nebo odborné pojednání.“
A nyní podrobněji, co to je a jak na to. Odpovědí by mohlo být tolik, kolik námětů se v našich sbírkách známek a jiných filatelistických materiálů nachází. Vezměme jako příklad námět DOPRAVA. Lze z tak nesmírně širokého námětu, který je navíc tak bohatě zastoupen na poštovních známkách a ostatním filatelistickém materiálu z celého světa, udělat exponát v rozsahu stanoveném výstavním řádem ? Jednoduše, nelze. Mohli bychom sice udělat jakýsi propagační exponát, který by se zmínil o jednotlivých druzích dopravy – železniční, lodní, letecké, cestní. Naše ambice by však měly sahat dál a hlouběji do zvoleného námětu. Mimo dopravních prostředků samotných, mimo jejich historického a technického vývoje až po současnost, by nás mohl zaujímat účel jejich použití, čemu slouží (doprava nákladní a osobní, mírové a vojenské využití jednotlivých dopravních prostředků a jejich modifikací, použití v poštovní přepravě atd.). Dále to jsou konstruktéři a výrobci dopravních prostředků, různé typy pohonů, dopravní stavby, dopravní spojení, ale třeba i taková věc, jako dopravní katastrofy. To vše může platit pro motorová vozidla, letadla, lodě, vlaky a lokomotivy. Stejným způsobem si uvědomujeme šíři jiných, netechnických námětů. Vždyť svět, příroda a život kolem nás je tak pestrý, historie a pokrok tak dramatický. O těchto věcech můžeme vyprávět hned prostřednictvím několika tematických exponátů. V rámci námětu si volíme témata, která filatelisticky rozvádíme, dokumentujeme a ilustrujeme.
Snad nyní si můžeme již říct – námět je, obrazně řečeno, jako jedna velká kniha (možná i encyklopedie), zatím co téma je určitou kapitolou, určitým heslem z pomyslné encyklopedie, které jsme si z našeho námětu zvolili pro náš exponát. Tak například dějiny Čech jsou určitou kapitolou v evropských a světových dějinách, Antonín Dvořák je součástí klenotnice světové vážné hudby, Olympijské hry v Aténách jsou jednou kapitolou olympijského hnutí, léčivé rostliny jsou součástí flóry této planety. Ve vyjmenovávání bychom mohli pokračovat, není to nutné. Každý z nás, námětářů si pojmenuje své téma exponátu po svém. O tom, jaké úskalí v realizaci jej čekají, o tom si povíme příště.
Již v úvodním článku jsme se o tom zmínili těmito slovy: „Exponát je určitým reprezentačním výběrem z naší sbírky, zatím co sbírka je vše, co máme doma, co jsme nashromažďovali.
Pokud hovoříme o námětovém exponátu, dlužno hned na začátku připomenout, že výběr ze sbírky není náhodný. Exponát musí mít „hlavu a patu“, tedy musí být určitým celkem, něco jako slohová práce, povídání, článek v časopise nebo odborné pojednání.“
A nyní podrobněji, co to je a jak na to. Odpovědí by mohlo být tolik, kolik námětů se v našich sbírkách známek a jiných filatelistických materiálů nachází. Vezměme jako příklad námět DOPRAVA. Lze z tak nesmírně širokého námětu, který je navíc tak bohatě zastoupen na poštovních známkách a ostatním filatelistickém materiálu z celého světa, udělat exponát v rozsahu stanoveném výstavním řádem ? Jednoduše, nelze. Mohli bychom sice udělat jakýsi propagační exponát, který by se zmínil o jednotlivých druzích dopravy – železniční, lodní, letecké, cestní. Naše ambice by však měly sahat dál a hlouběji do zvoleného námětu. Mimo dopravních prostředků samotných, mimo jejich historického a technického vývoje až po současnost, by nás mohl zaujímat účel jejich použití, čemu slouží (doprava nákladní a osobní, mírové a vojenské využití jednotlivých dopravních prostředků a jejich modifikací, použití v poštovní přepravě atd.). Dále to jsou konstruktéři a výrobci dopravních prostředků, různé typy pohonů, dopravní stavby, dopravní spojení, ale třeba i taková věc, jako dopravní katastrofy. To vše může platit pro motorová vozidla, letadla, lodě, vlaky a lokomotivy. Stejným způsobem si uvědomujeme šíři jiných, netechnických námětů. Vždyť svět, příroda a život kolem nás je tak pestrý, historie a pokrok tak dramatický. O těchto věcech můžeme vyprávět hned prostřednictvím několika tematických exponátů. V rámci námětu si volíme témata, která filatelisticky rozvádíme, dokumentujeme a ilustrujeme.
Snad nyní si můžeme již říct – námět je, obrazně řečeno, jako jedna velká kniha (možná i encyklopedie), zatím co téma je určitou kapitolou, určitým heslem z pomyslné encyklopedie, které jsme si z našeho námětu zvolili pro náš exponát. Tak například dějiny Čech jsou určitou kapitolou v evropských a světových dějinách, Antonín Dvořák je součástí klenotnice světové vážné hudby, Olympijské hry v Aténách jsou jednou kapitolou olympijského hnutí, léčivé rostliny jsou součástí flóry této planety. Ve vyjmenovávání bychom mohli pokračovat, není to nutné. Každý z nás, námětářů si pojmenuje své téma exponátu po svém. O tom, jaké úskalí v realizaci jej čekají, o tom si povíme příště.
Autor: Jaroslav Tomandl | 30. 9. 2004
Komentáře
Nejsou žádné komentáře
Nabídka našeho eshopu
Na DVD je devět známkových zemí - ČSR (1918-1939), ČSR (1945-1992), ČR (1993-2021), SR (1993-2021), Protektorát ČaM (1939-1945), Slovenský stát (1939-1945), Rakousko (1850-1918), Rakousko (1918-1938), Uhersko (1871-1918).
- Cena: 949 Kč
Zásobník na známky Leuchtturm - BASIC S64 - A4 - 64 stran - černé listy
Doporučená prodejní cena je 44,95 € což je 1123,00 Kč
- Cena: 890 Kč
Servis článku