Nabídka našeho eshopu
Zásobník na známky pro děti a mládež - album STAMPS - A4 - 16 stran - 361 241
Doporučená prodejní cena je 16,95 € což je 423,00 Kč
- Cena: 330 Kč
Poštovní historie Černé Hory X.
Převzato se svolením pana J. Vomela ze stránek sweb.cz/crnagora
Rakouský Lloyd - pokračování
Tabulka používaných razítek Rakouského Lloydu v letech na dopisech z Černé Hory do roku 1888.
Tabulka používaných razítek Rakouského Lloydu v letech 1888-1914 na známkách Černé Hory
Tabulku si můžete prohlédnou také v originální velikosti.
Lodní společnost Raguesa
Navigacione a vapore "Ragusea" byl oficiální název lodní společnosti, která vnikla pravděpodobně v osmdesátých letech minulého století jako soukromé vlastnictví jednotlivých chorvatských vlastníků lodí a byla spojena do vlastní společnosti v devadesátých letech předminulého století. Ačkoliv to byla malá společnost a důležitostí se nemohla vyrovnat Terstu, vedla aktivní činnost až do roku 1914. Provozovala linku z Terstu do Spsy, dokonce do italského Baru, z Terstu do Kotoru a hlavně pro nás důležitou linku z San Giovanni di Medua do Skutari. Ředitelství společnosti bylo v Ragusi - Dubrovníku. Lodní společnost vlastnila lodě Albania, Bojana, Dubrovník, Lokrum, Lovrinac, Petka a Zaton.
Velmi důležité město Skutari, situované na břehu jezera stejného jména, nemělo do roku 1901 žádný rakouský poštovní úřad.. Rakouská pošta byla dopravována po souši z Antivari - Baru. Po ztrátě části tureckého pobřeží v Antivari byla poštovní agentura přestěhována do San Giovanni di Medua. Pošta byla přepravována říčnými čluny v obou směrech.
Období od 1890-1902 na lince San Giovanni di Medua – Skutari
Společnost přepravovala na parníkách náklad, poštu i výletníky. Na lince pracovaly lodě Albania a Bojana, které se plavily po řece Bojaně do vnitrozemského města Skutari, vlastně po hranici z Černou Horou. V tomto období společnost používala u některých lodí kašetová razítka s názvem společnosti. Jsou známa dva druhy razítek, která se však dosud nenašla na černohorské poště. Na zachovalé korespondenci se nacházejí běžné rakouské známky a lodě i agentura pracovaly jako ambulantní úřady rakouské v zahraničí.
Období od 1903-1909 na lince San Giovanni di Medua – Skutari
V této době lodi na této lince pracují pod úmluvou s Rakouským Lloydem. Lodi začaly používat dvojkruhové razítko a pak loď Skutari jednokruhové razítko.
Období od 1909 na lince San Giovanni di Medua – Skutari
V této době již loď Skutari pracovala už pod přímým vedení Rakouského Lloydu.
Poštovní razítka lodní společnosti Ragusea
Paroplavební společnost na Skadárském jezeře
Sběratelsky celkem neznámá je lodní doprava pošty na Skadárském jezeře. Jezero tvořilo tehdy hranici mezi Černou Horou a Osmanskou říší. Anglicko černohorská paroplavební společnost The Anglo- Montenegrian Trading Comp. Ltd vlastnila parník Danitza.
Agentury společnosti byly v Cetinji, Rijece, Podgorici, a v tureckém Skutari. Společnost přepravovala poštu, cestující i náklad. Poštu přepravovala ve vlastní režii a korespondenci označovala výplatními razítky.
Společnost používala v každé agentuře vlastní výplatní razítko s označením agentury. Cena za přepravu běžné korespondence byla 5 soldi. Přístaviště pro Cetinji a Rijeku bylo v Riiece pouze na jaře a na podzim, kdy bývalo v jezeře dosti vody. V létě, kdy voda poklesla byl přístav hluboko pod městem. Podgorica je rovněž vnitrozemské město, přístav pro ní byla Planica. Přístav to je honosný název pro ubohé překladiště. Přístav ve Skutari v létě byl vzdálen asi 1 km od vlastního města a na jaře voda sahala až do ulic. Dalším přístavem byl Vir Pazar. Jízda začala v Rijece, pokračovala přes Planici do Virpazaru a do Skutari.
Nakonec tuto společnost převzala italská společnost Compania ´d Antivari.
Výplatní razítka paroplavební společnosti na Skadárském jezeře
Ungara – Croata
Složitá politická situace v Rakousku Uhersku způsobila dualistické politické i hospodářské rozdělení obou států. Maďarská strana vystoupila z Rakouského Lloydu. Důležitost dopravy zejména při obchodu způsobil utváření lodních společností s uherským kapitálem. Tak vznikla Adria Ungharese Ungara – Croata. V jednom časopise jsem narazil na zmínku že v Ulcinji je agentura společnosti Ungara –Croata. Bohužel spojení na Černou Horu k posílání pošty jsem nikde nenašel. Doufám, že se časem sběratelé najdou další informace.
Rakouský Lloyd - pokračování
Tabulka používaných razítek Rakouského Lloydu v letech na dopisech z Černé Hory do roku 1888.
Poštovní agentura | Text razítka | Typ razítka |
Terst | LETA ARRTA / PER MARE | dvojřádkové |
Terst, Gravoza, Pola | ARRIVATO PER MARE | rámečkové |
Cařihrad | LETTERE ARIVATE PER MARE | rámečkové |
COL VAPORE DA TRIESTE | řádkové |
Tabulka používaných razítek Rakouského Lloydu v letech 1888-1914 na známkách Černé Hory
Tabulku si můžete prohlédnou také v originální velikosti.
Razítka Lloydu typu LA
Razítka Lloydu typu LB
Razítka Lloydu typu LD
Razítka Lloydu typu LF
Razítka Lloydu typu LB
Razítka Lloydu typu LD
Razítka Lloydu typu LF
Lodní společnost Raguesa
Navigacione a vapore "Ragusea" byl oficiální název lodní společnosti, která vnikla pravděpodobně v osmdesátých letech minulého století jako soukromé vlastnictví jednotlivých chorvatských vlastníků lodí a byla spojena do vlastní společnosti v devadesátých letech předminulého století. Ačkoliv to byla malá společnost a důležitostí se nemohla vyrovnat Terstu, vedla aktivní činnost až do roku 1914. Provozovala linku z Terstu do Spsy, dokonce do italského Baru, z Terstu do Kotoru a hlavně pro nás důležitou linku z San Giovanni di Medua do Skutari. Ředitelství společnosti bylo v Ragusi - Dubrovníku. Lodní společnost vlastnila lodě Albania, Bojana, Dubrovník, Lokrum, Lovrinac, Petka a Zaton.
Velmi důležité město Skutari, situované na břehu jezera stejného jména, nemělo do roku 1901 žádný rakouský poštovní úřad.. Rakouská pošta byla dopravována po souši z Antivari - Baru. Po ztrátě části tureckého pobřeží v Antivari byla poštovní agentura přestěhována do San Giovanni di Medua. Pošta byla přepravována říčnými čluny v obou směrech.
Období od 1890-1902 na lince San Giovanni di Medua – Skutari
Společnost přepravovala na parníkách náklad, poštu i výletníky. Na lince pracovaly lodě Albania a Bojana, které se plavily po řece Bojaně do vnitrozemského města Skutari, vlastně po hranici z Černou Horou. V tomto období společnost používala u některých lodí kašetová razítka s názvem společnosti. Jsou známa dva druhy razítek, která se však dosud nenašla na černohorské poště. Na zachovalé korespondenci se nacházejí běžné rakouské známky a lodě i agentura pracovaly jako ambulantní úřady rakouské v zahraničí.
Období od 1903-1909 na lince San Giovanni di Medua – Skutari
V této době lodi na této lince pracují pod úmluvou s Rakouským Lloydem. Lodi začaly používat dvojkruhové razítko a pak loď Skutari jednokruhové razítko.
Období od 1909 na lince San Giovanni di Medua – Skutari
V této době již loď Skutari pracovala už pod přímým vedení Rakouského Lloydu.
Poštovní razítka lodní společnosti Ragusea
Název lodě |
Razítko typ | Barva | Od - do |
BOJANA | Oválné – DA BORDO | fialová | 1890? - ? |
Název lodi například: ALBANIA BOJANA |
Oválné – da Bordo | fialová | 1890? - 1902 |
OE.LLOYD | dvojkruhové | černé | 1903 - 1907 |
OE.LLOYD | dvojkruhové podobné | černé | 1903? - 1907? |
OSTERR.LLOYD | Jednokruhové | černé | 1907 - 1910 |
SKUTARI | viz LLOYD |
Razítka společnosti Raguesa
Razítka Rakouského Lloydu u společnosti Raguesa
Razítka Rakouského Lloydu u společnosti Raguesa
Paroplavební společnost na Skadárském jezeře
Sběratelsky celkem neznámá je lodní doprava pošty na Skadárském jezeře. Jezero tvořilo tehdy hranici mezi Černou Horou a Osmanskou říší. Anglicko černohorská paroplavební společnost The Anglo- Montenegrian Trading Comp. Ltd vlastnila parník Danitza.
Agentury společnosti byly v Cetinji, Rijece, Podgorici, a v tureckém Skutari. Společnost přepravovala poštu, cestující i náklad. Poštu přepravovala ve vlastní režii a korespondenci označovala výplatními razítky.
Společnost používala v každé agentuře vlastní výplatní razítko s označením agentury. Cena za přepravu běžné korespondence byla 5 soldi. Přístaviště pro Cetinji a Rijeku bylo v Riiece pouze na jaře a na podzim, kdy bývalo v jezeře dosti vody. V létě, kdy voda poklesla byl přístav hluboko pod městem. Podgorica je rovněž vnitrozemské město, přístav pro ní byla Planica. Přístav to je honosný název pro ubohé překladiště. Přístav ve Skutari v létě byl vzdálen asi 1 km od vlastního města a na jaře voda sahala až do ulic. Dalším přístavem byl Vir Pazar. Jízda začala v Rijece, pokračovala přes Planici do Virpazaru a do Skutari.
Nakonec tuto společnost převzala italská společnost Compania ´d Antivari.
Výplatní razítka paroplavební společnosti na Skadárském jezeře
agentura |
razítko výplatní | barva | cena |
Cetinje | Rámečkové s skosenými rohy | fialová,černá | 5 soldi |
Rijeka | Rámečkové s skosenými rohy | fialová,černá | 5 soldi |
Podgorica | Rámečkové s skosenými rohy | fialová,černá | 5 soldi |
Skutari | Rámečkové s skosenými rohy | fialová,černá | 5 soldi |
Ungara – Croata
Složitá politická situace v Rakousku Uhersku způsobila dualistické politické i hospodářské rozdělení obou států. Maďarská strana vystoupila z Rakouského Lloydu. Důležitost dopravy zejména při obchodu způsobil utváření lodních společností s uherským kapitálem. Tak vznikla Adria Ungharese Ungara – Croata. V jednom časopise jsem narazil na zmínku že v Ulcinji je agentura společnosti Ungara –Croata. Bohužel spojení na Černou Horu k posílání pošty jsem nikde nenašel. Doufám, že se časem sběratelé najdou další informace.
Autor: Jindřich Vomela | 23. 5. 2003
Komentáře
Přidat komentářZobrazit komentáře
Nabídka našeho eshopu
Katalog poštovních známek World Philately 2022 a Encyklopedie filatelie na paměťové kartě
- Cena: 999 Kč
Zásobník na poštovní známky - 60 stran - bílé listy - SAFE retro potisk - č. 100
- Cena: 935 Kč
Servis článku