Nabídka našeho eshopu
Katalog poštovních známek World Philately 2022 a Encyklopedie filatelie na paměťové kartě
- Cena: 999 Kč
Slovenský trolejbus z roku 1904
Slovenská pošta vydala v červnu 2004 známku, na které je tzv. Tatranský omnibus, „elektrický vůz“, což byl ve skutečnosti trolejbus, který jezdil v letech 1904 – 1906 mezi Popradem a Starým Smokovcem. Začal jezdit 2. srpna 1904 pětkrát denně a jízda trvala 75 minut. Protože však byly vznášeny opakované výhrady k jeho bezpečnosti, byl jeho provoz zastaven uprostřed nejživější letní sezony v roce 1906.
Vůz byl třínápravový, měl místa pro 25 cestujících sedících a 8 stojících. Kola byla dřevěná, okovaná, vpředu větší. Byl vyroben firmou Augusta Stolla v Drážďanech. Vozy byly dva, jeden byl smontovaný v Popradě v dílně popradského podnikatele Viliama Kriegera, který získal koncesi na provoz elektrické trolejové tratě z Popradu do Tater. Město Poprad mu na 30 roků pronajalo elektrárnu a již za 4 měsíce od podepsání smlouvy bylo nad prašnou vozovkou vybudováno trolejové vedení na dřevěných sloupech s kovovými konzolami. Ve stejné době dodal výrobce objednané vozy a mohla se uskutečnit zkušební jízda.
Na známce, FDC a razítku je stylizovaná kresba trolejbusu, na FDC jsou dokonce vozy tři. Bohužel, na kresbě není zachyceno trolejové vedení, takže pro nezasvěcené jde opravdu o „omnibus“, což může být autobus s jakýmkoliv pohonem. Také velikost předních kol a další detaily kreseb neodpovídají skutečnosti a jsou opravdu velmi „stylizované“. Jsme sice rádi, že máme známku z našeho námětu, ale je škoda, že jejím provedením nebyla dobrá šance zcela využita.
15. 9. 2004 - Pro zpravodaje Doprava ve filatelii a Infofila
Vůz byl třínápravový, měl místa pro 25 cestujících sedících a 8 stojících. Kola byla dřevěná, okovaná, vpředu větší. Byl vyroben firmou Augusta Stolla v Drážďanech. Vozy byly dva, jeden byl smontovaný v Popradě v dílně popradského podnikatele Viliama Kriegera, který získal koncesi na provoz elektrické trolejové tratě z Popradu do Tater. Město Poprad mu na 30 roků pronajalo elektrárnu a již za 4 měsíce od podepsání smlouvy bylo nad prašnou vozovkou vybudováno trolejové vedení na dřevěných sloupech s kovovými konzolami. Ve stejné době dodal výrobce objednané vozy a mohla se uskutečnit zkušební jízda.
Na známce, FDC a razítku je stylizovaná kresba trolejbusu, na FDC jsou dokonce vozy tři. Bohužel, na kresbě není zachyceno trolejové vedení, takže pro nezasvěcené jde opravdu o „omnibus“, což může být autobus s jakýmkoliv pohonem. Také velikost předních kol a další detaily kreseb neodpovídají skutečnosti a jsou opravdu velmi „stylizované“. Jsme sice rádi, že máme známku z našeho námětu, ale je škoda, že jejím provedením nebyla dobrá šance zcela využita.
15. 9. 2004 - Pro zpravodaje Doprava ve filatelii a Infofila
Autor: Jiří Horák | 4. 10. 2004
Komentáře
Nejsou žádné komentáře
Nabídka našeho eshopu
Zásobník na poštovní známky - 60 stran - bílé listy - SAFE retro potisk - č. 100
- Cena: 935 Kč
Zásobník na poštovní známky Leuchtturm - COMFORT DELUXE S64, 64 stran, černé listy
Doporučená prodejní cena je 54,95 € což je 1373,00 Kč
- Cena: 1039 Kč
Servis článku