Nabídka našeho eshopu
Zásobník na známky Leuchtturm - BASIC S64 - A4 - 64 stran - černé listy
Doporučená prodejní cena je 44,95 € což je 1123,00 Kč
- Cena: 890 Kč
Technické památky - 125 let Petřínské rozhledny a 125 let lanové dráhy na Petřín
Datum vydání: 16. března 2016
Název emise: Technické památky: 125 let Petřínské rozhledny a 125 let lanové dráhy na Petřín
Nominální hodnota: 13 Kč
Katalogové číslo: 879
Výtvarný návrh: Adolf Absolon
Rytina: Martin Srb
Tiskové listy: á 30 ks známek
Rozměr obrázu známky: 23 x 40
Druh tisku: rotační ocelotisk kombinovaný jednobarevným hlubotiskem
Námět známky:
dobová kresba rozhledny z roku 1892
Petřínská rozhledna je s výškou přes 65,5 metru jedna z nejznámějších dominant Prahy. V roce 1889 byli členové Klubu českých turistů na světové výstavě v Paříži, kde se tak nadchli pohledem na slavnou Eiffelovu věž, že se rozhodli vytvořit podobnou dominantu nad městem v Praze. Založili Družstvo pro výstavbu Petřínské rozhledny, dali do něj první peníze a od magistrátu získali pozemek. Pro pětkrát menší napodobeninu Eiffelovy věže byl vybrán vrch Petřín v nadmořské výšce 318 m. V r. 1890 byla provedena projektová příprava a zajištěny potřebné prostředky. Stavba byla zahájena v březnu 1891 podle návrhu arch. Vratislava Pasovského, autory konstrukce byli Ing. František Prášil a Ing. Julius Souček z Českomoravské strojírny. Práce podle plánů byly započaty 16. března a dokončeny 20. srpna roku 1891, kdy byla rozhledna slavnostně otevřena. Byly položeny 11 metrů hluboké základy a na nich vystavěna 63,5 metrů vysoká ocelová konstrukce vážící 175 tun. Jádrem konstrukce je osmiboký tubus, v němž je umístěn výtah; okolo něj se vinou dvě točitá schodiště s 299 schody – jedno pro chůzi nahoru, druhé pro chůzi dolů. Rozhledna má dvě vyhlídkové plošiny, horní je ve výšce 55 metrů. Počátkem července, 5. 7. 1938, vypukl na vrcholu rozhledny požár, jehož příčinou byl zřejmě elektrický zkrat ve výtahové kabině. Evakuováno bylo sto návštěvníků rozhledny. Hašení požáru bylo vzhledem k výšce rozhledny komplikované, ale po půl hodině se hasičům podařilo požár dřevěné konstrukce pod oplechovanou střechou uhasit. Do poloviny srpna 1938 byla rozhledna opravena a zpřístupněna veřejnosti. Lanová dráha na Petřín je pozemní lanová dráha zajišťující přepravu osob na vrch Petřín. Provoz je zajišťován po kolejích systémem tažných lan. Dráha je dlouhá 510,4 m. Vlastníkem a provozovatelem lanovky je Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s. V roce 2014 lanová dráha přepravila téměř 2 mil. cestujících. Stavba lanovky začala v únoru 1891 na základě návrhu z roku 1890. Lanovka měla zajistit k rozhledně vhodné dopravní spojení. Rozhledna i lanovka byly budovány u příležitosti Jubilejní zemské výstavy, současně byla budována i nová pozemní lanovka na Letnou. V době svého vzniku měla lanovka jinou podobu než dnes. Horní stanice byla umístěna poblíž Nebozízku, mezistanice neexistovala. Dolní stanice se nacházela v jiné poloze. Vagony byly taženy systémem vodní převahy
Známka je vydána v úpravě tiskového listu i známkového sešitku s 8 známkami a 2 x 2 různými kupóny.
(zdroj www.cpost.cz)
FDC – obálka prvního dne vydání:
Se známkou se vydává obálka prvního dne vydání včetně příležitostného poštovního razítka.
(zdroj www.cpost.cz)
Poznámka redakce:
určitě jste si všimli nového způsobu zveřejňování novinek. Naší snahou je mít co nejrozsáhlejší informace a obrázky všeho dostupného filatelistického materiálu. Dejte nám vědět, jak se Vám nové články o novinkách zamlouvají.
Novinky za nominál:
nově v našem eshopu nabízíme nové poštovní známky ČR za nominál. Tuto konkrétní známku zakoupíte zde na tomto odkazu - Technické památky 125 let Petřínské rozhledny a 125 let lanové dráh
Název emise: Technické památky: 125 let Petřínské rozhledny a 125 let lanové dráhy na Petřín
Nominální hodnota: 13 Kč
Katalogové číslo: 879
Výtvarný návrh: Adolf Absolon
Rytina: Martin Srb
Tiskové listy: á 30 ks známek
Rozměr obrázu známky: 23 x 40
Druh tisku: rotační ocelotisk kombinovaný jednobarevným hlubotiskem
Námět známky:
dobová kresba rozhledny z roku 1892
Petřínská rozhledna je s výškou přes 65,5 metru jedna z nejznámějších dominant Prahy. V roce 1889 byli členové Klubu českých turistů na světové výstavě v Paříži, kde se tak nadchli pohledem na slavnou Eiffelovu věž, že se rozhodli vytvořit podobnou dominantu nad městem v Praze. Založili Družstvo pro výstavbu Petřínské rozhledny, dali do něj první peníze a od magistrátu získali pozemek. Pro pětkrát menší napodobeninu Eiffelovy věže byl vybrán vrch Petřín v nadmořské výšce 318 m. V r. 1890 byla provedena projektová příprava a zajištěny potřebné prostředky. Stavba byla zahájena v březnu 1891 podle návrhu arch. Vratislava Pasovského, autory konstrukce byli Ing. František Prášil a Ing. Julius Souček z Českomoravské strojírny. Práce podle plánů byly započaty 16. března a dokončeny 20. srpna roku 1891, kdy byla rozhledna slavnostně otevřena. Byly položeny 11 metrů hluboké základy a na nich vystavěna 63,5 metrů vysoká ocelová konstrukce vážící 175 tun. Jádrem konstrukce je osmiboký tubus, v němž je umístěn výtah; okolo něj se vinou dvě točitá schodiště s 299 schody – jedno pro chůzi nahoru, druhé pro chůzi dolů. Rozhledna má dvě vyhlídkové plošiny, horní je ve výšce 55 metrů. Počátkem července, 5. 7. 1938, vypukl na vrcholu rozhledny požár, jehož příčinou byl zřejmě elektrický zkrat ve výtahové kabině. Evakuováno bylo sto návštěvníků rozhledny. Hašení požáru bylo vzhledem k výšce rozhledny komplikované, ale po půl hodině se hasičům podařilo požár dřevěné konstrukce pod oplechovanou střechou uhasit. Do poloviny srpna 1938 byla rozhledna opravena a zpřístupněna veřejnosti. Lanová dráha na Petřín je pozemní lanová dráha zajišťující přepravu osob na vrch Petřín. Provoz je zajišťován po kolejích systémem tažných lan. Dráha je dlouhá 510,4 m. Vlastníkem a provozovatelem lanovky je Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s. V roce 2014 lanová dráha přepravila téměř 2 mil. cestujících. Stavba lanovky začala v únoru 1891 na základě návrhu z roku 1890. Lanovka měla zajistit k rozhledně vhodné dopravní spojení. Rozhledna i lanovka byly budovány u příležitosti Jubilejní zemské výstavy, současně byla budována i nová pozemní lanovka na Letnou. V době svého vzniku měla lanovka jinou podobu než dnes. Horní stanice byla umístěna poblíž Nebozízku, mezistanice neexistovala. Dolní stanice se nacházela v jiné poloze. Vagony byly taženy systémem vodní převahy
Známka je vydána v úpravě tiskového listu i známkového sešitku s 8 známkami a 2 x 2 různými kupóny.
(zdroj www.cpost.cz)
FDC – obálka prvního dne vydání:
Se známkou se vydává obálka prvního dne vydání včetně příležitostného poštovního razítka.
(zdroj www.cpost.cz)
Poznámka redakce:
určitě jste si všimli nového způsobu zveřejňování novinek. Naší snahou je mít co nejrozsáhlejší informace a obrázky všeho dostupného filatelistického materiálu. Dejte nám vědět, jak se Vám nové články o novinkách zamlouvají.
Novinky za nominál:
nově v našem eshopu nabízíme nové poštovní známky ČR za nominál. Tuto konkrétní známku zakoupíte zde na tomto odkazu - Technické památky 125 let Petřínské rozhledny a 125 let lanové dráh
Autor: Zdeněk Jindra | 15. 3. 2016
Komentáře
a kde mám na známce hledat lanovou dráhu?
Přidat komentářZobrazit komentáře
Nabídka našeho eshopu
Zásobník na známky Leuchtturm - BASIC S64 - A4 - 64 stran - černé listy
Doporučená prodejní cena je 44,95 € což je 1123,00 Kč
- Cena: 890 Kč
Katalog poštovních známek World Philately 2022 a Encyklopedie filatelie na paměťové kartě
- Cena: 999 Kč
Servis článku