Technické památky - Schwarzenberský plavební kanál

Datum vydání: 6. dubna 2022

Název emise: Technické památky - Schwarzenberský plavební kanál

Nominální hodnota: 19 Kč

Katalogové číslo: 1156

Tiskové listy: á 50 ks známek

Výtvarný návrh: Adolf Absolon

Rozměr: 40 x 23 mm


Technické památky - Schwarzenberský plavební kanál


Námět známky:


Horní portál tunelu Schwarzenberského plavebního kanálu

Schwarzenberský plavební kanál je úžasné technické dílo, které bylo vybudováno z podnětu knížete Jana Nepomuka Schwarzenbergra. Práce byly zahájeny roku 1789 a plavení dříví začalo v roce 1793. Kanál vyprojektoval Josef Rosenauer. Měří 44 km, začíná pod horou Špičák a končí v Rakousku na říčce Grosse Mühl. Celkový spád je 255 m a stavitel Rosenauer měl nelehký úkol, nivelačním měřením v horském zalesněném terénu vytyčit stálý spád 2,5 až 7 mm na metr délky. Část kanálu v délce téměř 400 m je vedena tunelem. Během zhruba 100 let plavebního kanálu bylo splaveno k řece Grosse Mühl téměř 8 milionů prostorových metrů palivového dříví. Plavba do Vídně byla ukončena v roce 1892, kdy byla nahrazena levnější a rychlejší dopravou po železnici. Okolo roku 1900 byl plavební provoz v Čechách změněn z dopravy palivového dříví na dopravu dlouhého dříví. Doprava dříví po kanálu k Vltavě a dřevoskladu v Želnavě, respektive později v Nové Peci, trvala do roku 1961.

(zdroj www.cpost.cz)


FDC – obálka prvního dne vydání:


Se známkou je vydaná obálka prvního dne vydání včetně příležitostného poštovního razítka.

(zdroj www.cpost.cz)


Technické památky - Schwarzenberský plavební kanál

Technické památky - Schwarzenberský plavební kanál

Technické památky - Schwarzenberský plavební kanál



Autor: Zdeněk Jindra | 11. 4. 2022

Komentáře

Nejsou žádné komentáře

Přidat komentář